Deel dit artikel
-

Opkomend in e-commerce: koelkasten, fornuizen en ovens

LED-tv’s zijn de snelstgroeiende categorie in de mondiale e-commerce. Maar kort daarop volgen onverwachte categorieën als koelkasten, fornuizen en ovens.

Dat blijkt uit cijfers van Icecat, een Nederlands bedrijf dat webwinkels en productvergelijkers wereldwijd voorziet van productspecificaties. Het aantal downloads van zogeheten product sheets in de categorrie LED-tv’s steeg in 2011 met 394 procent. Directeur Martijn Hoogeveen verklaart dat met de toenemende vervanging van oudere tv-technologieën.Een opvallende nieuweling in de top 200 van merken is Boretti, maker van fornuizen en ovens. Andere merken die met stip de toplijst insprongen zijn de accessoiremerken Value en InLine. “Feitelijk zijn dit nieuwe toetreders tot het ecommercekanaal. De snelgroeiende gevestigde merken zijn respectievelijk Startech.com (258% toename), Gigabyte (+248%), en Trend Micro (+337%).“

In het eerste halfjaar van 2011 toonde de categorie witgoed zich al als snelste groeier. Hieruit blijkt dat elektronische handel op de consumentenmarkt zich begint te verbreden buiten de gevestigde rubrieken, zoals telefoons en computers.

“In de top 15 categorieën verandert relatief weinig over de jaren. Notebooks zijn nog steeds veruit de belangrijkste categorie in de e-commercemarkt. Gevolgd door garantie- en supportupgrades en de goeie oude pc. Servers zakken weg uit de top tien door een stagnerende vraag. Digitale camera’s en mobile device cases komen de top 15 binnen.“ Webwinkels en vergelijkers serveerden vorig jaar 145 procent vaker informatie uit over tablets.

Icecat heeft zo’n 1,5 miljoen product data sheets voor 4.994 verschillende merken in 1.203 categorieën. Het aantal e-commercepartners steeg in 2011 met 37 procent. Deze winkels en vergelijkers downloadden vorig jaar 1,4 miljard data sheets. Hoogeveen verwacht daar voor dit jaar een groei in van veertig procent.

Het bedrijf uit Nieuwegein zag de omzet in de afgelopen vijf jaar met 411 procent groeien. Icecat concurreert op de internationale markt overwegend met CNET van CBS en Etilize van GfK.

Foto: James Lee (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond