Deel dit artikel
-

In opkomst: curated shopping

Een nieuw online e-commercemodel komt op: consumenten betalen een vast bedrag per maand of kwartaal en krijgen om de zoveel weken een doos artikelen opgestuurd die ze niet bestelden.

Curated.nl is de meest recente Nederlandse verschijning van wat ook wel curated shopping wordt genoemd. De site heeft een aantal experts aan zich gebonden die vanuit hun eigen expertise een selectie maken voor de leden van de site. Die betalen 25 euro per kwartaal en krijgen in ruil daarvoor een pakket thuisgestuurd met items die de specialist voor hen selecteerde.

De nieuweling aan het e-commercefirmanent legt uit: ‘Hun persoonlijke motivatie wordt met het item meegestuurd, net als een unieke hashtag, zodat men kan volgen wat er verstuurd wordt. Doel is om elk item door middel van een scoop, een special edition of een persoonlijke noot bijzonder te maken. Om de exclusiviteit van de dienst te bewaken is het aantal abonnees per curator gelimiteerd.’ De zogeheten curatoren zijn gespecialiseerd in de thema’s lifestyle, duurzaamheid, food trends, design en innovatie.

Helemaal nieuw is het verschijnsel in Nederland niet. Glossybox werkt volgens een vergelijkbaar principe. Het verschil is echter dat deze zich specialist in beautyartikelen voor vrouwen. Zij betalen maandelijks 12,50 euro om te worden verrast met een selectie potjes, tubes, doosjes en anderszins.

Investeringsbedrijf Access Industries nam vorige maand een minderheidsbelang in dit internationaal opererende bedrijf.

Sites als Modomoto en Modemeister claimen een ander segment en verkopen abonnementen voor mannen die met nieuwe kleding willen worden verrast. Voordat ze lid worden van de verzenddienst moeten ze een enquête invullen om een idee van hun voorkeuren te geven. Stylisten stellen vervolgens om de zoveel weken een doos met merkartikelen samen die de mannen thuis ontvangen. Ze zijn niet verplicht tot afname van de ontvangen selectie en kunnen de suggesties gratis retour zenden.

Voor vrouwen bestaan elders in Europa vergelijkbare mode-initiatieven in de vorm van Shoedazzle, StylistPick en ChicChickClub en Joliebox.

Foto: Parker Michael Knight (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Robbert van Vlijmen

Ik denk dat het succes van Glossybox op zichzelf staat en zich niet makkelijk laat kopiëren voor andere producttypen. Als ik het goed heb begrepen bestaat de inhoud van een Glossybox vooral uit \monsters/ samples en is het belang van de aanbieders (in het geval van Glossybox de cosmeticafabrikanten) voornamelijk het genereren van herhalingsaankopen is (en een stukje branding, maar niet het verdienen aan de inhoud van de doos zelf). Er zijn weinig producten waarbij het gangbaar en/ of mogelijk is om samples te verstrekken, die ook nog eens weinig wegen (i.v.m. verzendkosten), lang houdbaar zijn, een hoge marge hebben en waar ook nog eens een hele fanatieke scene omheen hangt , zoals bij cosmetica.

Als je producten in een doos gaat stoppen die geen sample zijn maar het volledige product en je weet van te voren niet wat je krijgt, zal je een hoop teleurstellingen krijgen, tenzij je verrassingen altijd leuk vindt natuurlijk, maar ja het zijn wel betaalde verrassingen….of betaalde teleurstellingen.

Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen (bijvoorbeeld een doos met elke maand/ kwartaal enkele mini-sigaren van goede merken, na te bestellen via webshop). Kleding, kunst, gadgets en boeken lijkt me veel te smaak gevoelig.

Bram

@ Robbert, de smaakgevoeligheid kun je goed oplossen met enquetes vooraf. In de UK en US worden daardoor ook succesvol schoenen per maand verkocht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond