Deel dit artikel
-

In opkomst: tijdelijk gesponsorde WiFi-zones

Internet- en mediabedrijven hebben een nieuwe manier gevonden om de digitale consument onderweg op hun producten en diensten te wijzen: WiFi-zones voorzien van gratis, gesponsord draadloos internet.

Wie de Olympische Spelen deze zomer bezoekt in Londen kan tijdens een reisje met de metro via zijn telefoon of tablet bijkletsen met het thuisfront. In de treinstellen onder de grond is deze zomer gratis WiFi aanwezig.

Telecombedrijf Virgin Media installeert op dit moment de hotspots. Op het moment van de Spelen zullen tachtig metrostations van gratis internet zijn voorzien, tegen het einde van het jaar moeten dat er 120 zijn. Daarmee is een groot deel van het metrostelsel van de Engelse hoofdstad ‘bedraad zonder draad’.

Na de zomer wordt het WiFi betaald, maar het openingsscherm en een aantal onderliggende pagina’s zal gratis blijven. Op die pagina’s, die samen een portaalsite vormen, toont Virgin naast zijn eigen uitingen ook content van uitgaansgids Time Out, Spotify en MyMovies.net. Het portaal vormt tot op zekere hoogte een concurrent voor de entertainmentrubriek in de gratis kranten.

In New York City houdt Google tot het einde van de zomer een vergelijkbare actie. Op de grootste knooppunten van de metro sponsort Google de hotspots van WiFi-operator Boingo. Wie inlogt op de Boingopunten krjigt reclame te zien voor Google Offers, de nieuwe app om digitale coupons en andere zaken uit Amerikaanse portefeuilles te digitaliseren.

Een ander bedrijf dat deze marketingtruc recent toepaste, is Skype. Het bedrijf sponsorde de draadloze internetpunten op zestig Amerikaanse luchthavens rond de kersperiode. Tussen 21 en 27 december konden reizigers gratis internetten, terwijl de jonge Microsoftdochter zich profileerde als een gratis alternatief voor de telefoon voor nabije en verre belletjes onderweg.

Nederland is ook niet onbekend met ‘WiFi-sponsoring’. T-Mobile is in de intercity’s van de NS prominent aanwezig als hofleverancier van internet in de trein. Het gebruik van die internetpunten groeide in 2011 met 450 procent tot 663.000 sessies in december. Ook in de La Place-restaurants van V&D is gratis internet in de lucht. Strikt genomen is dit echter geen sponsoring van WiFi door derden, aangezien de operators op genoemde locaties hun eigen netwerken promoten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond