Deel dit artikel
-

Oprichter eBay investeert in Meetup.com

Pierre Omidyar, oprichter van eBay, heeft enkele miljoenen dollars geïnvesteerd in het bedrijf Meetup.com. Via de site van Meetup.com kunnen groepen mensen contact met elkaar leggen, het drijft momenteel mee op de hype rond 'social software'.

Omidyar heeft een deel van zijn bij eBay vergaarde vermogen van naar schatting 6,5 miljard dollar belegd in een naar hem vernoemde stichting. Deze richt zich op het stimuleren van betrokkenheid bij de maatschappij.

Een van de instrumenten die Omidyar nu heeft uitgezocht is Meetup.com , een website die vorig jaar is opgericht door de 31-jarige Scott Heiferman en waarop mensen elkaar in groepen kunnen ontmoeten. De site speelt ook al een rol in de Amerikaanse presidententsverkiezingen, aanhangers van de diverse kandidaten ontmoeten hun gelijkgestemden op Meetup.com. Het enthousiasme van de aanhangers van Howard Dean om ook anderen uit te nodigen leidde echter tot spam, tot schrik van de campagne-organisatie.

Meetup.com lift mee op de huidige populariteit van 'social software', sites waar mensen vrienden opdoen of meer zakelijk netwerken, zoals op Friendster.com, LinkedIn.com en Tribe.net. Recent kondigde ook Monster.com aan om begin volgend jaar een nieuwe dienst te lanceren gebaseerd op 'social software' en vorige week kondigde InterActiveCorp, een van de grootste e-commercebedrijven ter wereld, aan dat het zich met Evite ook op deze inmiddels behoorlijk drukke markt zal bewegen.

De meeste van de sites die mensen met elkaar in contact brengen worstelen nog met het vinden van een methode om daar geld aan te verdienen. Dat weerhoudt investeerders als Sequoia Capital en Kleiner Perkins er niet van om te investeren in deze bedrijven, zo kreeg Friendster recent 13 miljoen dollar nieuw kapitaal en LinkedIN 4,7 miljoen dollar. Hoeveel Meetup.com nu heeft gekregen van Omidyar is niet bekend, hij bevestigt tegenover de New York Times dat het om "enkele miljoenen dollars" gaat.

Oprichter Heiferman was oorspronkelijk van plan om geld te verdienen met Meetup.com door cafés en restaurants te laten adverteren, als zijnde de plekken waar mensen elkaar ook 'offline' kunnen ontmoeten, zo meldt de New York Times. Inmiddels betalen rond de 250 restaurants en cafés tussen de 69 en 500 dollar per maand voor vermelding van hun naam. Verder betalen organisaties en bedrijven Meetup.com 10 duizend dollar per maand voor het organiseren van online vergaderingen en recent is Meetup.com begonnen met het vragen van 29 dollar per maand voor een premium lidmaatschap. Heiferman zegt dat Meetup.com op basis van deze inkomsten bijna break-even draait.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond