Deel dit artikel
-

Oracle steeds dieper in marketing

Databasereus Oracle neemt voor een onbekend bedrag Compendium over, een Amerikaanse softwareleverancier die bedrijven helpt met het opzetten van een content marketingplatform. In zeer korte tijd is Oracle een van de belangrijkste leveranciers van marketingsoftware geworden.

Noem Oracle en je denkt meteen aan zijn charismatische oprichter en CEO Larry Ellison en het karakteristieke hoofdkantoor van het bedrijf in de vorm van een databasecilinders in Silicon Valley. Allebei zijn er nog steeds, maar Oracle maakt een opmerkelijke transitie door. Het investeert fors in marketingsoftware.

Eind 2012 nam Oracle voor 871 miljoen dollar Eloqua over, dat marketingautomatiseringsoplossingen via de cloud verkoopt. De Eloqua Marketing Cloud is weer onderdeel van het uitgebreidere portfolio aan oplossingen die zijn gericht op klantenondersteuning. Eerder in 2012 betaalde Oracle al eens driehonderd miljoen dollar voor Virtue, dat zich specialiseert in sociale media oplossingen. Al deze investeringen waren een regelrechte aanval op Salesforce.com, bekend van klantrelatiebeheer (CRM).

Oracle wil geen pure CRM-speler worden, maar wel bedrijven helpen om potentiële klanten gericht te benaderen. De transitie is die van verkoop naar marketing. Salesforce.com zit Oracle overigens wel op de hielen, want ook dat bedrijf investeert in de breedte. Het bedrijf nam eerder dit jaar ExactTarget over voor 2,5 miljard dollar.

Nu komt daar weer een belangrijke component bij. De software van Compendium, een zes jaar oude startup uit Indianapolis, is vooral gericht op het distribueren van content via online en mobiele kanalen, zoals blogs en sociale media. Het cloudgebaseerd dashboard lijkt op dat van WordPress, maar biedt veel meer mogelijkheden. Dat alles onder de noemer Plan, Produce, Publish, Promote en Prove. Of: Calm the Chaos of Content Marketing.

Saillant detail: het bedrijf heeft ExactTarget als klant. Vermoedelijk niet lang meer.

Deel dit bericht

1 Reactie

Saskia

Noem Oracle en ik denk meteen aan de America’s Cup! Toch? En die enorme achterstand die ze daar hebben ingehaald op team New Zealand

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond