Deel dit artikel
-

Otto Group Media specialiseert in mobiele reclame

Een e-commercegigant die zich ook ontwikkelt tot reclame-expert en het domein Mobiel naar zich toe wil trekken. Dat is Otto in 2016.

Het vooral in Duitsland heel grote Otto besloot vorig jaar om zijn kennis, lees: data, van consumenten in te zetten voor reclamedoeleinden. Adverteerders kunnen op ruim honderd door Otto gexploiteerde shops reclameruimte inkopen op basis van meerdere variabelen. Net als een uitgever zou doen, vangt Otto Group Media hiervoor een vergoeding.

Cruciaal hierbij de data die het bedrijf verzamelt van gebruikers die zijn ingelogd. Dat zijn geregistreerde klanten waarvan adres- en financiële gegevens bekend zijn, maar ook zoekgedrag, interessegebieden, intenties en aankoopacties. Dit soort first party data is adverteerders veel waard.

In Nederland is bijvoorbeeld MediaMarkt begonnen om zijn digitale winkelruimte te exploiteren. Dat wordt uitbesteed aan Triad Retail Media. BCC, Praxis en Makro besteden een vergelijkbaar exploitatiesysteem voor zijn shops uit aan ShopAds. Ook Zalando en bol.com zien reclame-exploitatie als een serieuze nieuwe stroom van inkomsten. Geen van hen gaat echter zo ver om die activiteit in een apart bedrijfsonderdeel onder te brengen.

CEO Torsten Ahlers van Otto Group Media denkt over tien jaar in de top 10 exploitanten van Duitsland te staan. Op de Dmexco van 2016 laat hij zien hoe zijn bedrijf het mobile first-domein wil claimen om de concurrentie met Facebook en Google aan te gaan.

Foto: Philippe Put (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond