Deel dit artikel
-

Otto trekt 300 miljoen euro uit voor e-commerce

De Duitse Otto Group gaat fors investeren in onlinehandel. Daarvoor wordt tot aan 2015 een bedrag van 300 miljoen euro uitgetrokken. Dat heeft bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand vrijdag bekendgemaakt.

De e-commerce omzet moet uiteindelijk van 5,7 miljard euro naar zo’n acht miljard euro. De verkopen van de circa zestig webwinkels van de onderneming zijn nu al goed voor 57 procent van de totale omzet van het voormalige postorderbedrijf. In Duitsland is het aandeel zelfs al 62 procent, onder meer dankzij het toenemende gebruik van tablets en smartphones. Tachtig procent van alle shops zijn geschikt voor mobiele verkoop.

In het multichannel segment is nu al sprake van tien miljard omzet, onder meer dankzij de verkopen van sportartikelenleverancier SportScheck en het Amerikaanse meubelbedrijf Crate & Barrel.

Hillebrand zegt dat Otto als geen ander gereed is voor e-commerce omdat men de volledige waardeketen verzorgt, of het nu gaat om logistiek of orderverwerking. Het bedrijf wil daarom met zijn infrastructuur ook derden gaan faciliteren. Deze zomer wordt een universele betaaloplossing gelanceerd onder de naam Yapital. Dochter Hermes NexTec GmbH levert diensten aan Wolford en Escada.

Otto begon als schoenhandel kort na de Tweede Wereldoorlog. De eerste, met de hand gebonden catalogus ging in een oplage van driehonderd stuks de deur uit. In 1979 vestigde Otto zich in Nederland. Otto ging al in 1995 online. Otto Nederland stapte  najaar 2010 over naar het online kanaal en stopte met de uitgave van de ‘dikke’ catalogus.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond