Over de grens bezorgen

LetsBuyIt-oprichter Jonathan Palmer deed al eerder in Emerce zijn beklag over het gebrek aan een logistieke speler die bezorging binnen heel Europa kan verzorgen. Binnen de landsgrenzen gaat het prima, maar daarbuiten?

Inderdaad bieden Royal Mail, Deutsche Post en de TPG geen duidelijke infrastructuur voor Europa. Hoe zit dat? "Wat Europa betreft, heeft LetsBuyIt gelijk," zegt Michiel Haarman, manager van E-commerce Services van de TNT-Postgroep. "Er is eigenlijk nog niemand die dat cost-efficient voor elkaar krijgt. De truc om een dergelijk distributiesysteem op te zetten, is om dat te doen met grote volumes en veel transacties. Maar een LetsBuyIt vindt het niet leuk als hun concurrenten in hetzelfde systeem meedraaien, dan is hun onderscheidend vermogen weg. In de consumentenhoek is dat dus lastig, de investeringen zijn voor logistieke bedrijven hoog. Men ziet zeker de mogelijkheden, maar een internationaal systeem is niet zomaar neergezet." Daar zal de uitdaging voor de komende jaren liggen, volgens Haarman; de vrees voor totaal incompetente, startende dotcommers is bij de logistieke reuzen verdwenen. Over het algemeen zijn de klanten nu serieuze bedrijven, die duidelijk maken dat e-commerce here to stay is.

Not4all

Internationale bezorging in de VS is, door de grootte van het land, een kleiner issue dan hier. Van veertig Amerikaanse, door Forrester onderzochte grote etailers, wist slechts vijftien procent een pakje in Europa of Azië te krijgen. Dat overigens maar in een beperkt aantal landen, waar de winkelier beschikt over een plaatselijk warehouse of logistieke partner. De grootste frustratie voor niet-Amerikaanse kopers is dan ook de mededeling op het scherm: "Sorry, you live outside the USA." Een electronica- etailer geeft te kennen helemaal niet van plan te zijn internationaal te gaan bezorgen. "De internationale belastingwetten zijn zo ondoorzichtig, dat we niet eens een accuraat overzicht kunnen geven van de werkelijke kosten. Naar het buitenland wil dat wel oplopen, met als gevolgdat veel klanten afhaken of artikelen terugsturen." UPS denkt Europa wel aan te kunnen. "We hebben contracten over de hele wereld, met allerlei partijen uit de logistieke keten. Dat stelt ons in staat tot verscheping over de grens. Immers, met Cisco doen we dat ook", zegt Guido Winkels van UPS Nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.