Deel dit artikel
-

Pan-Europees webwinkelkeurmerk in de maak

Een keurmerk dat alle webwinkels in Europa dragen is een van de voorstellen vanuit het Europees Parlement (EP) om webwinkelen over de grens te bevorderen.

Om het webwinkelen over de grens te bevorderen worden er meerdere niet bindende voorstellen gedaan. Een Europees keurmerk is er een van. Het keurmerk zou een bepaalde kwaliteit in goederen en de betrouwbaarheid van webwinkels moeten aantonen.

Het keurmerk zou op Europees recht gestoeld moeten zijn en onder de supervisie van de Europese Commissie moeten vallen. Er is ook een rol weggelegd voor de bestaande landelijke keurmerkorganisaties van de afzonderlijke lidstaten. Deze organisaties, in Nederland bijvoorbeeld Thuiswinkel.org, zouden de implementatie en controle voor hun rekening moeten nemen.

Ook wordt er door verschillende leden van het EP opgeroepen tot een database om fraude in de digitale markt tegen te gaan. Hoe dit uitgevoerd zou worden, is nog niet duidelijk.

Verder moeten bepaalde onderdelen van consumentenrecht gelijk getrokken worden, helemaal als het gaat om garantieregelingen.

De EU probeert al lange tijd barrières te slechten om een Europese e-commercemarkt te komen. Immers, zo luidt de gedachte, een florerende digitale interne handelsmarkt is een vereiste voor de Europese economie.

Tien jaar na het invoeren van de eerste Europese spelregels voor webwinkels blijft de online retail steken op 2 procent van de totale Europese retailmarkt. Ook de nieuwe spelregels voor webwinkels, die betekenen dat er geen verschil meer is tussen een ondernemers in de winkelstraten en hun tegenhangers op het web, mochten niet baten.

Hoewel de Europese consument de afgelopen jaren steeds meer is gaan webwinkelen, blijft de groei in het online shoppen over de grenzen bij andere Europese landen nog achter.

De Europese consumenten winkelen steeds meer online. Van 2007 tot 2009 nam dit aandeel toe van 27 tot 33 procent. Uit eerder onderzoek van de Europese Commissie bleek dat de consumenten die een aankoop deden in een ander EU-land weinig is gestegen. Dit aandeel was in 2007 nog 6 procent, in maart 2009 was dat gestegen met slechts 1 procent naar 7 procent.

Neelie Kroes, eurocommissaris voor Digitale Agenda, is al langer een bepleiter van een sterke Europese e-commercemarkt.

Bron foto: EdWords (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond