Deel dit artikel
-

Philip Kok nieuwe CEO van the valley

Commercieel directeur Philip Kok volgt Vincent Gravesteyn op als algemeen directeur van bureaugroep the valley.

Dat maakte het tweetal gisterenmiddag bekend aan de medewerkers van het bedrijf. De directiewisseling geldt per vandaag. Gravesteyn blijft nog een aantal kwartalen bij the valley betrokken om zijn taken over te dragen aan Kok. Tegen eind volgend jaar hoopt hij zich te kunnen terugtrekken uit de actieve betrokkenheid bij het bedrijf.

“Ik heb twee keer tien jaar achter elkaar ondernomen. Tien jaar geleden ben ik bij de doorstart betrokken geraakt bij wat nu the valley is. Aan het einde van zo’n periode ga je nadenken. Loslaten is moeilijk, maar twee jaar geleden kwam Philip Kok bij ons. Dat was wel de eerste stap in dat proces.” De strategische ervaring van de voormalig ABN AMRO-manager zal the valley de komende jaren goed van pas komen.

Kok: “Begin dit jaar hebben we een nieuwe strategie ingezet waarbij de directie zich betrokkener toont naar klanten. Ik zit op directieniveau aan tafel als strategisch gesprekspartner. Tot 2015 willen we onze klantgerichtheid nog meer aanscherpen, hen een ‘wauw-ervaring’ geven.

De aanstaand algemeen directeur merkt dat grote, beursgenoteerde bedrijven steeds vaker naar een partner zoeken met meerdere specialismen in huis. Eén aanspreekpunt en één locatie waar alle klantdata ligt. “De combinatie van infrastructuur en creativiteit zitten al zeventien jaar in ons DNA. En we zijn ISO-gecertificeerd, wat sommige klanten als een toegevoegde waarde ervaren.”

Het vliegwiel van de gecombineerde kennis onder een dak begint te draaien. De verwerving van nieuwe klanten als Hertog Jan, Raet, Verkade en Sandd zijn daar illustratief voor. Kok steekt de hand in eigen boezem met: “We willen in de top vijf beste bureaus komen en blijven, maar moeten dan nog wel beter en harder werken aan onze naamsbekendheid. Dat is een van mijn persoonlijke doelen.”

The valley bestaat uit the people’s valley, Veritate, Pickle Factory en mobtzu.

Gravesteyn over zijn plannen voor de toekomst: “Ik wil mijn kennis over management gaan overdragen aan andere bedrijven. Niet meer vanuit een actieve rol, maar als zijdelings betrokkene en investeerder. Langs de zijlijn, niet meer operationeel.”

De vertrekkend directeur vermoedt dat het Nederlandse landschap met internetbureaus in de komende jaren nog sterk gaat veranderen. Bureaus moeten nog specialistischer worden. Ze zitten steeds vaker aan tafel op directieniveau. Gezien de opkomende buitenlandse concurrentie ligt consolidatie op nationaal niveau voor de hand.

Gravesteyn: “Er gaan nationaal nog wel overnames plaatsvinden. Havas kocht Boondoggle, Publicis kocht LBi en WPP heeft AKQA overgenomen. Dat is een voorbode voor wat in Nederland nog zal plaatsvinden. Daar zou ik gezien mijn achtergrond ook een actieve rol in kunnen spelen.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Rogier van den Heuvel

Gefeliciteerd Philip, mooie stap, heel veel succes! Mooie dag uitgezocht om het aan te kondigen, Mauw!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond