Deel dit artikel
-

Ook Philips met aanbevelingen in nieuwe design-televisie

Er is twee jaar aan gewerkt, en vanochtend mocht de internationale pers verzameld in Amsterdam de nieuwe Philips Design televisie aanschouwen. Afgezien van het opvallende ontwerp, dat uit één stuk glas lijkt te bestaan, valt met name de bediening op. Ook Philips heeft in navolging van Samsung aanbevelingen.

De DesignLine TV serie (46 en 55 inch), verkrijgbaar in de tweede helft van 2013, is het eerste concrete resultaat van de joint venture onder de noemer TP Vision. Daarin heeft Philips weliswaar nog maar een klein aandeel, de toestellen worden nog wel onder de Philips-vlag geleverd.

Philips zet zwaar in op design en had vanochtend drie Amsterdamse panden uitgekozen om te laten zien hoezeer het apparaat met zijn omgeving versmelt, als een moderne open haard. Als de televisie uitstaat, is alleen een glazen paneel te zien zonder knoppen dat van diep zwart in transparant overgaat. Nadeel is wel de hevige reflectie van lampen of zonlicht.

Het apparaat kan content van smartphones en tablets weergeven, en omgekeerd kan televisie worden gekeken op het tablet, ook als de kabelaar die mogelijkheid niet biedt. Meest opvallend is de aanbevelingen die het toestel doet. Elke drie minuten wordt het kijkgedrag geanalyseerd, op basis waarvan een selectie van programma’s wordt gepresenteerd. Ook Samsung presenteerde gisteren in Hilversum een soortgelijke oplossing voor haar nieuwe generatie televisies.

Philips houdt nog wel vast aan een klasssieke balk met apps. Volgens het bedrijf gebruikt de gemiddelde kijker maar twintig apps die zeker tachtig procent van dataverkeer bepalen.

Het toestel komt eerst in Europa en Rusland op de markt vanaf 2200 euro.

Vandaag werd overigens bekend dat het aantal digitale tv-aansluitingen in Nederland in het vierde kwartaal van 2012 met 1,8 procent is gestegen naar 6,3 miljoen, inclusief kabelabonnees. De marktpenetratie bedraagt daarmee 82 procent.

Met het aanbieden van tv diensten zou volgens marktvorser Telecompaper 372 miljoen euro gemoeid moeten zijn. Ziggo heeft de grootste digitale markt. De kabel is zelfs goed voor ruim de helft van alle aansluitingen. Volgens Telecompaper begint de groei wel te vertragen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Elja Trum

Erg mooie televisie.
Komt hoog op mijn wishlist. Kan die oude Philips CRT die ik nog heb staan ook eindelijk eens de deur uit. 😉

Trol

Erg leuk en fijn van Philips om weer een ander soort TV te ontwerpen . Nu nog goede TV-programma’s ipv een hele hoop gezwam, reclamen, meldingen,jank-, en bedel-TV.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond