Deel dit artikel
-

Philips gaat verdienen aan reclame op internet-tv’s

Philips gaat geld verdienen aan het exploiteren van reclameruimte op de portalen en apps van zijn ‘connected televisies’.

Hiertoe maakt het later vandaag een overeenkomst bekend met technologiebedrijf Smartclip. Dat levert de advertentietechnologie en de connecties met mediabureaus en adverteerders. De bedrijven delen in de inkomsten.

Shirlene Chandrapal, verantwoordelijk voor Connected TV bij Smartclip, zegt tegen deze uitgave: “Alle nieuwe en reeds verkochte connected tv’s gaan deze banners, video’s en interactieve reclames uitserveren. Oudere toestellen krijgen een softwareupdate, net zoals we nu al bij LG en Samsung doen.”

Chandrapal was eind vorige week in Amsterdam om de nieuwigheid toe te lichten. Uit demonstraties werd duidelijk dat tv-fabrikanten zich steeds duidelijker manifesteren op de mediamarkt. Samsung, bijvoorbeeld, brengt binnenkort een softwareupdate voor tv’s uit waardoor het openingsscherm, dat wat de kijker ziet als hij zijn toestel aanzet, een combinatie van live tv én beschikbare apps toont. Er wordt letterlijk schermruimte gepikt van de zender. In dat openingsscherm wordt in een apart blok met reclame getoond.

Annemiek Verhagen van Smartclip Nederland: “Het is nog veel evangeliewerk om dit soort mogelijkheden bekend te maken bij mediabureaus, maar de creatieve bureaus snappen het direct. Ook de adverteerder tonen veel interesse. Met name uit de hoek van Automotive, Finance, Telecom en FMCG.”

Op het web is deze vorm van adverteren met banners, (interactieve) video, apps en microsites al jaren dagelijkse praktijk op het web. Chandrapal: “Dat komt nu op tv. En dat zal alleen maar meer worden naarmate meer tv’s een webgebaseerd besturingssysteem krijgen. Het stelt adverteerders in staat om verder te gaan dan de tv-reclame die ze nu kennen op de lineaire zenders.”

Het betaalmodel is gebaseerd op CPM. Adverteerders betalen een bedrag van circa zeventien tot 25 euro voor duizend vertoningen van hun uitingen.

Smartclip realiseert in de twintig landen waar het nu actief is zeshonderd miljoen impressies per maand. De verwachting is dat dat er tegen het einde van het jaar een miljard zullen zijn. Internettelevisies in Nederland genereren samen nu twintig miljoen impressies (=beschikbare reclameruimte). Dat aantal groeit binnenkort door de toevoeging van Philips met drie miljoen. Verhagen: “Per huishouden kijken er twee à drie mensen tegelijk.”

De exploitatie van de portalen, maar ook content van uitgevers op andere internetapparaten (spelcomputer, kabeldecoder, etc.) gebeurt nu overwegend met reclame. Na verloop van tijd, zo schat de onderneming in, zullen ook meer transactie-, abonnementsmodellen en freemiummodellen ontstaan.

Smartclip is in Nederland en Scandinavië sinds kort ook de partner van Shazam waar het interactieve reclame op televisie betreft. De Nederlanders zorgen ervoor dat tv-reclame wordt opgestuurd naar het Engelse bedrijf en daar van een onhoorbare geluidscode wordt voorzien. Daarnaast wordt het Shazamlogo in de commercial ingebakken. Zodra dat in beeld komt, kan de kijker de app laten luisteren. Dat resulteert erin dat er een microsite wordt aangeroepen met aanvullende informatie van de adverteerder.

Bij de tv-deal tussen Smartclip en Philips is het strikt genomen het bedrijf TP Vision dat het geld verdient met de reclamehandel op de televisies. Philips-tv’s worden tegenwoordig op de markt gebracht door een joint venture onder die naam van TPV Technology en Philips.

Foto: Rosa Menkman (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Lennart

Weer een mooie stap voorwaarts in de Connected TV markt!
Want groei en standaardisatie in het aanbod is nodig om dit interactieve medium interessant te laten zijn voor adverteerders. Nu instappen betekent wel dat je de concurrentie voor bent en veel kan leren. Met smart TV zijn er talloze “click to” mogelijkheden, waarbij je op relevante wijze de interactie aan kan gaan met je doelgroep.
Lees meer hierover in onze Smart TV whitepaper: http://www.brandwebbing.com/wp/wp-content/uploads/2013/04/CONNECTED-LIFE-A-SmartTV-Whitepaper-by-BrandWebbing.pdf

Marco Bakker

“Het betaalmodel is gebaseerd op CPM. Adverteerders betalen een bedrag van circa zeventien tot 25 euro voor duizend vertoningen van hun uitingen.”

…vrij prijzig lijkt me. Voor dat geldt kunnen adverteerders op dit moment al goedkoper inkopen bij andere netwerken (zoals Youtube). Zeker bij de start vermoed ik dat adverteerders niet de hoofdprijs gaan betalen voor een bron met een klein bereik.

Wel een goede stap. Dit is wel de toekomst!

Marco Bakker

Excuus. Tikfout. Het woord ‘geldt’ had natuurlijk ‘geld’ moeten zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond