Deel dit artikel
-

Philips en Salesforce bouwen aan volgende generatie relatiebeheer

Philips en Salesforce werken samen aan de volgende generatie relatiebeheer. Dat maakten beide bedrijven gisteren bekend tijdens een perspresentatie in Amsterdam. Philips wil vanuit het platform van Salesforce patiënten bijvoorbeeld herinneren aan hun medicijninname. Relatiebeheer als Elektronisch Patiëntendossier? “We sluiten het niet helemaal uit”.

Philips is een bedrijf in beweging. Eigenlijk al vele jaren. Dat begon met licht. “Verlichting is een product dat honderd jaar onveranderd is gebleven, maar sinds enkele jaren is het digitaal,” vertelde Jeroen TAS, CEO Informatics, Solutions & Services bij Philips Healthcare in Amsterdam. “In het verleden verkochten we een product in een doos, nu gaat het om oplossingen met meerdere producten of diensten. Dat betekent dat je een andere relatie krijgt met de consument. Die kun je doorlopend op meerdere al dan niet samenhangende producten en diensten wijzen en hen daarin ook ondersteunen.”

Healthcare maakt nu dezelfde ontwikkeling door, zegt Tas, of het nu gaat om gezondheidsproducten voor consumenten of professionele toepassingen. “Wij verkopen geen MRI-systemen meer, maar medische oplossingen.”

Traditioneel is relatiebeheer (CRM) vooral bedoeld voor verkoopondersteuning. Verkopers zien een geschiedenis van aankopen en contactmomenten. Maar Philips wil veel verder gaan. Het zou patiënten ook kunnen monitoren en ze herinneren aan hun medicijninname. De stap naar een heus Elektrisch Patientendossier (EPD) lijkt daarmee niet ver weg meer. “Daar zitten natuurlijk allerlei haken en ogen aan, maar helemaal uitsluiten willen we het niet.”

Philips en Salesforce hebben elkaar gevonden door Renzo Taal, die sinds kort vicepresident Noord-Europa voor het Amerikaanse bedrijf is. Hij werkte met Tas aan de transitie bij Philips voordat hij de overstap naar Salesforce maakte. “Philips loopt vooruit met dit soort drastische veranderingen, maar we zien het ook bij andere bedrijven.”

Volgens Taal is het de bedoeling dat er meer van dit soort horizontale toepassingen met partners worden ontwikkeld. De samenwerking met Philips is niet exclusief, ook niet op het gebied van gezondheidszorg.

Duidelijk is dat Salesforce een veel breder platform gaat worden dat volledige relationele bedrijfsprocessen zou kunnen ondersteunen. Salesforce topman Frank van Veenendaal, Nederlander van geboorte, maar opgegroeid in de VS, zei desgevraagd dat het bedrijf zich op de toekomst oriënteert, maar “we moeilijk vijf jaar vooruit kunnen kijken”.

Hij erkent dat er potentie zit in het delen van informatie tussen klanten van Salesforce.com, en dus theoretisch ook een databroker zou kunnen worden. “Dat heeft nu in elk geval nog geen prioriteit, bedrijven zijn vrij om hun gegevens te delen, maar wij faciliteren dat nog niet.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond