Phone House vraagt faillissement aan

Winkelketen Phone House heeft het faillissement aangevraagd voor het hoofdkantoor in Amersfoort, zeventig eigen winkels en enkele webwinkels zoals Typhone.nl. De toekomst van 806 werknemers is onzeker.

De 74 franchisevestigingen van Phone House vallen buiten het faillissement, al is de vraag of ook zij geen hinder van het bankroet ondervinden. Voorlopig blijven alle winkels van Phone House open.

Ondanks kostenbesparingen, een integratie van online en offline verkoopkanalen en investeringen in een nieuw winkelinterieur is het bedrijf er niet in geslaagd zijn positie te verbeteren. In juli 2014 werden al eens vijftig winkels gesloten. Ook heeft het bedrijf last van lagere vergoedingen van telecomaanbieders.

Het bedrijf is al sinds eind jaren negentig in Nederland actief, toen nog als onderdeel van Carphone Warehouse. Phone House werd in 2015 verkocht aan aandeelhouders van Optie1. The Phone House en Typhone.nl zijn beide ondergebracht bij Relevant Holdings BV, die in 2015 de ketens Dixons, iCentre en MyCom van het failliete BAS Groep overnam.

Geruchten over het faillissement deden vorige week al de ronde, via Twitter werd onder meer gemeld dat Samsung de voorraden uit de winkels haalde.

Ed Achterberg, directeur van Telecompaper, zegt dat hij het faillissement niet heeft zien aankomen, maar is niet verbaasd. “Je ziet toch een duidelijke trend dat de consument mobieltjes en abonnementen voornamelijk online kopen. Als mensen al in de winkel komen is dat voor service of reparatie of omdat ze het online niet konden bestellen. De toegevoegde waarde van dit soort ketens is minder geworden.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug