Deel dit artikel
-

Het Pinteresteffect: kijken, kijken, niet kopen

Ja, een link van Pinterest naar een webshop levert meer verkeer op. Nee, dat leidt niet tot meer omzet. Minder zelfs dan een link op Twitter en Facebook.

Dat blijkt uit een onderzoek van Zappos, een kledingwinkel van Amazon.com. Een medewerker van Zappos licht de resultaten toe aan Persbureau Bloomberg.

Klanten hebben duidelijk de wens om aankoopinformatie te delen met hun volgers op Pinterest. Het is dertien keer waarschijnlijker dat een Zapposklant een nieuwe aankoop plugt op Pinterest dan op Twitter. En acht keer waarschijnlijker dan op Facebook. Wat achterblijft, is de conversie.

Sociaal gestuurd verkeer naar de site staat niet per definitie gelijk aan een hogere aankoopintentie. Dat laten de cijfers van Zappos ook zien.

Een verwijzing vanuit Pinterest naar Zappos levert een gemiddelde omzet op van 75 dollarcent. Dat is een fractie van wat een tweet oplevert van iemand die enthousiast vertelt over zijn nieuwe aankoop. Twitter is sociaal-commercieel sterker, aangezien een verwijzing een gemiddelde orderwaarde oplevert van 33,66 dollar. Een link van Facebook naar Zappos levert de shop een gemiddelde orderwaarde op van 2,08 dollar.

Zappos zet zijn Pinterestproeven door en opende de speciale rubriek Pinpointing. Klanten kunnen daar eenvoudig informatie over hun aankopen delen met hun vrienden op Pinterest. Deze webapplicatie zoekt per vriendenpaar welke aankopen het best bij een vriend passen en geeft vervolgens gerichte suggesties. Deze vorm van social shopping zou, in theorie, tot meer omzet moeten leiden. Immers, een aanbeveling van een vriend zou meer waard zijn dan een algemene koopsuggestie.

Pinterest is een soort digitaal prikbord waar geregistreerde gebruikers hun items en beelden vastprikken zodat hun vrienden kunnen meebladeren in het digitale ‘plakboek’.

Deel dit bericht

2 Reacties

Dennis Saaltink

Interessant. Denk wel dat Pinterest nog wat meer tijd moet krijgen om haar model te ontwikkelen. Wat ook interessant zou zijn is om te weten welke ROI er nu precies wordt gedraaid. Pinnen is wel een stuk makkelijker dan Tweeten of een post op Facebook plaatsen.

Stevan

Pinterest verdient zeker meer tijd. Zappos legt volgens mij teveel nadruk op (niet) gegenereerde omzet. Pinterest richt zich op ‘social shopping’ en die tak van sport is buitengewoon interessant. Ideeën uitwisselen. Inspiratie opdoen. Of gewoon rondneuzen in de digitale etalages die (in vergelijking met FB en Twitter) vrij zijn van ‘fanboys en -girls en ‘reaguurders’. En ja, dat Pinterest wel traffic oplevert maar (vooralsnog) relatief weinig keiharde omzet…geen speld tussen te krijgen. Maar de verschuiving op het web van kwantiteit naar kwaliteit is verfrissend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond