Deel dit artikel
-

Pokémon brengt Nederlandse startup onverwacht ‘succes’

Voor de lol pakte Erik Duindam de technologie van zijn startup Unboxd en bouwde een app waarmee Pokémon Go-spelers in-gameafbeeldingen kunnen delen. In vier dagen leverde dat 350.000 unieke gebruikers op.

Onder de naam GoSnap stuurde Duijndam afgelopen week zijn app in. Een MVP-versie, ‘minimal viable product’, oftewel: net af en redelijk acceptabel voor de gebruiker. Niet top. Ondanks dat gaat de downloadteller door het dak.

“GoSnaps is een app voor het delen van Pokémon Go-screenshots. Binnen 48 uur waren er al ruim 160.000 unieke gebruikers uit 165 landen en 62.000 uploads. De gebruikers komen zelfs uit landen als Syrië, Irak en Antarctica. Ook plaatsen waar Pokémon Go helemaal nog niet is te downloaden.”

In dat laatste ligt een deel van het ‘succes’ van de app. Mobiele gamers zijn wereldwijd zo hongerig naar de app dat ze alles pakken waar ze hun handen op kunnen leggen. Zelfs als het niet de gezochte app zelf is, maar een soort add-on.

“Er komt naast screenshots uit het spel ook veel zooi binnen. Zodra het spel zelf in de land uitkomt, gaat de kwaliteit van de inzendingen wel omhoog.” Inmiddels werden er 200 duizend foto’s ingezonden en werden die een miljoen keer bekeken.

Duindam was voorheen lead developer bij VakantieVeilingen.nl, Spil Games en developer voor de Telegraaf. Hij werkt nu met compagnon Paul Warren in New York aan startup Unboxd. Dat gebruikt net als GoSnap de locatie van een upload, in dit geval een video, om de inzendingen op een digitale kaart te plotten. Snapchat laat zien wát bekenden aan het doen zijn, Unboxd en GoSnap laten zien wáár mensen in de buurt wat aan het doen zijn.

Aangezien GoSnap aanzienlijk meer aandacht van het publiek krijgt, en het team klein is, verleggen de ondernemers hun energie naar hun onverwachte fotohit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond