Deel dit artikel
-

Positieve eerste reacties bezorgdienst Google Shopping

Een kritisch e-commercevolger van onder meer Google Shopping is laaiend enthousiast over de supersnelle bezorgdienst van Google. Vandaag besteld, vandaag bezorgd, zonder extra kosten vanwege een jaarabonnement bij de logistieke dienst.

Scot Wingo van eBay Strategies vindt bezorgdienst Shopping Express zo goed, dat hij zich afvraagt of Google de nu geleverde kwaliteit kan volhouden. Wingo is CEO van Channel Advisor, een bedrijf gespecialiseerd in e-commerceoptimalisatie.

Eind vorige week kreeg hij de gelegenheid en aanleiding om via Googles e-commerceportal Shopping een aantal artikelen te kopen. Hij koos ervoor de bestellingen binnen twee uur thuis te laten bezorgen. Dat kost normaalgesproken vijf dollar per pakketje, maar tijdens de huidige testperiode worden die kosten niet in rekening gebracht. Uiteindelijk kunnen klanten een jaarabonnement nemen om artikelen gratis thuis te laten bezorgen, vergelijkbaar met Amazon Prime.

Wingo beschrijft de ervaring van de eerste gedachte aan een bestelling tot het moment na de aflevering tot in het kleinste detail. Dat doet hij met dit blogbericht.

Opvallend:

  • Google biedt, zoals verwacht, een eigen shoppingportal waarbij aangesloten bedrijven op dezelfde dag moeten kunnen leveren
  • De bezorging is uitbesteed aan 1800Couriers, wiens koeriers Googlekleding dragen
  • De betreffende koerier doet dagelijks vijftig tot zestig bezorgingen
  • Bestellingen worden verscheept in Googleverpakking. Geen spoor van beeldmerk van de verkopende winkelier
  • Track & Trace toont voortgang bezorging

Zie ook: Wordt same-day delivery ook in Nederland belangrijk? (Emerce, 8 april 2013)

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas van der Veeken

Goed om te horen. Al komen er in Nederland ook al steeds meer winkels die soms zelfs voor 23:30 besteld morgen in huis ‘garanderen’, wat ook al erg fijn is. Alleen is dan vaak het bezorgen weer een probleem als er niemand thuis is overdag. 🙂

John

Google marcheert fors door.
Ik heb wel een beetje moeite met die gratis verzending. Bij de klant gaat de perceptie leven dat verzendkosten nihil zijn en willen daarvoor uiteindelijk nergens nog betalen. Dat geeft een prijsdruk bij de vervoerders. Gevolg is dat de bezorgers onderbetaald worden. Dit is nu al een feit. In Nederland zijn de meeste contracten al overgezet naar onderbetaalde flexwerkers met nul kans op vast werk. Willen we dit echt?

Vanuit marketingoogpunt kun je je de vraag stellen of je nog veel moet investeren in branding van je eigen merknaam of product.
En gaat Google nu ook haar concurrenten lager op de zoekresultatenpagina plaatsen?

Fred van Rijswijk

@John Helemaal mee eens, bezorging is niet gratis! Het is idd zo dat klanten denken dat het gratis is, POSTNL etc betalen hun bezorgers per afgeleverd pakket, maar ze bezorgen alleen overdag, niemand thuis gaat het naar de AH afleverpunt, bezorger krijgt niets en klant kan s-avonds pakket gaan halen bij een ophaalpunt.

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat een volledig geautomatiseerde levering 10 dollar kost, handmatig kost deze 50 dollar, maar deze kosten worden nooit inzichtelijk gemaakt naar een klant… zit bij de prijs inbegrepen…

Wij doen bij http://delvry.co lokaal boodschappen leveren binnen een uur of zelf gekozen tijdstip… hiervoor rekenen wij bezorg kosten van 10 euro, dit is een bedrag wat nog te doen is zowel voor de klant als voor de kosten te dekken.

Door onze werkwijze hebben we 100% aflever garantie voor de bezorgers en de klanten en kunnen we de bezorgers ook goed betalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond