Deel dit artikel
-

PostNL start pakketpunten nieuwe stijl, experimenteert met zelfbediening

PostNL begint deze week met de uitrol van pakketpunten nieuwe stijl. Op vijf locaties, waaronder Den Haag en Waddinxveen, wordt de nadruk veel meer gelegd op dienstverlening rond pakketbezorging. Ook wordt geëxperimenteerd met zelfbediening.

PostNL neemt langzaam afscheid van het aloude idee van het postkantoor. “Zelf hebben we die allang niet meer, maar er zijn 2800 shop in shop-kantoren, waar je van alles kan regelen, van postzegels kopen tot kenteken overschrijven”, zegt Barry Husman, directeur Retail van PostNL, in een gesprek met Emerce.

PostNL schrapt de complexe producten en scheidt postzegelverkoop zoveel mogelijk van pakketbezorging. De postzegelverkoop gaat meer richting tijdschriftenwinkels of locaties waar wenskaarten worden verkocht. In de nieuwe pakketpunten, die vanaf deze week worden geopend in Den Haag, Waddinxveen, Zaandam en Maastricht, ligt de nadruk op pakketverwerking. “We richten ons op particulieren en bedrijven die geen bezorgcontract hebben met ons.”

Al eerder maakte PostNL bekend dat het 156 servicewinkels in Albert Heijn sluit. Er blijven er 90 over, op locaties waar geen alternatieven of nog geen alternatieven zijn, want PostNL wil het komende jaar 400 nieuwe pakketpunten openen.

Inmiddels zijn ook al experimenten gestart met zelfbediening, waarbij bedrijven de verzending op kantoor kunnen voorbereiden en met een scanner zelf kunnen deponeren bij een PostNL locatie.

Mede door minder ingewikkelde processen wil het bedrijf onafhankelijke pakketpunten en postkantoren een lagere, ‘marktconforme’ vergoeding betalen. Dat is niet in goede aarde gevallen bij Branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire retailers), die nu met de gang naar de rechter heeft gedreigd en PostNL een ultimatum heeft gesteld. Men moet uiterlijk 12 mei laten weten of PostNL afziet van doorvoering van de tariefverlaging.

Volgens Husman is de vereniging opnieuw aan tafel uitgenodigd. “We doen alles in overleg, met 1900 retailers zijn gesprekken gevoerd over de wijzigingen. Het merendeel heeft wel ingestemd.”

Ten aanzien van pakketautomaten gaat er volgens Husman op korte termijn ook iets veranderen. De automaten die met name in NS stations staan zijn niet het succes geworden dat PostNL ervan had verwacht. “Dat geldt niet alleen voor onze automaten, eigenlijk is dat de ervaring van de hele markt”, zegt Husman. “Daarom gaan we voor andere locaties een nieuw formule introduceren.” Husman wil daarop nog niet vooruitlopen.

Deel dit bericht

2 Reacties

FS.

Gezien en niet begrepen. FS.

Piet Post

PostNL komt over een jaar met 1 postzegelsticker a 23,95 euro waarmee je alles van brief tot pakket simpel kan versturen. Je hoeft dan als klant niet meer na te denken wat je nu precies moet plakken. PostNL heeft uit intern onderzoek begrepen dat gezien het gemak voor de klant, de prijs van 23,95 euro geen bezwaar is voor de meeste klanten.
Alle andere tarieven worden daarom ook afgeschaft net zoals al gebeurd is met alle andere tarieven die mogelijk in sommige gevallen een stuk voordeliger voor de klant waren. Klanten willen nu eenmaal gemak en zonder ze een keuze te bieden wordt de discussie daarover ook gelijk overbodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond