PR heeft journalist niet meer nodig

Sociale media zijn voor 88 procent van de PR-professionals een vast onderdeel geworden van de middelenmix en een manier om geïnteresseerden te bereiken, zo blijkt uit onderzoek van Social Embassy in opdracht van ING Nederland onder PR-professionals en journalisten. Een ideale mix bestaat niet, maar is sterk afhankelijk van onder andere de boodschap, doelgroep en doelstelling.

Vroeger belde de PR-professional de krant, tegenwoordig deelt hij of zij nieuws gelijk via sociale media. Dat wordt nog eens duidelijk in een nieuw onderzoek van Social Embassy voor ING. Sociale media is voor PR-professionals het kanaal geworden voor dialoog en het vergroten van bereik van de boodschap. De traditionele middelen zijn meer geschikt voor zenden en informeren.

Journalisten gebruiken sociale media op hun beurt vooral om hun bereik te vergroten en nieuws te verspreiden. Tegelijkertijd zijn sociale media voor meer dan de helft van de ondervraagde journalisten een belangrijke bron van informatie, ook al is er twijfel over de betrouwbaarheid.

De overgrote meerderheid van de ondervraagden vindt dat PR-professionals en woordvoerders sociale media beter kunnen benutten dan zij nu doen. Beide groepen verwachten dat de rol van sociale media in de toekomst groter wordt, ook al  doordat de jongere generatie opgroeit met sociale media en hiermee vertrouwd is. Daarnaast komen er initiatieven waarbij verdieping, meer duiding en achtergrondinformatie centraal staan.

8887168901_7da6bb8e69_b

8887169985_a1c41461d4_b

1 Reactie

Natuurlijk heeft PR de journalist nodig. Want de lezer (en het bedrijfsleven) is gebaat bij onafhankelijk, kritisch beoordeeld nieuws.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug