Deel dit artikel
-

Priceline koopt Momondo

Priceline telt 550 miljoen dollar neer voor de Momondo Group, die bestaat uit metazoekmachines momonodo en prijsvergelijker Cheapflights. De twee sites zullen worden toegevoegd aan het portfolio dat onder Priceline’s metamerk Kayak valt.

De Momondo Group werd in 1996 opgericht, telt 200 medewerkers en heeft kantoren in Londen, Kopenhagen en Boston. De Amerikaanse Priceline Group ging in 1997 van start en bestaat inmiddels uit zes merken: Booking.com, priceline.com, agoda.com, KAYAK , rentalcars.com en OpenTable.

De populariteit van metazoekmachines bij de consument leidde eind vorig jaar tot de overname van Skyscanner door de Chinese reisgigant Ctrip, voor 1,74 miljard dollar. Expedia nam in 2013 hotelmetazoekmachine Trivago over voor 564 miljoen dollar. En Priceline kocht metazoekmachine Kayak in 2012 voor 1,8 miljard dollar.

Volgens technologiebedrijf Amadeus is deze consolidatie logisch, omdat de businessmodellen van OTA’s en metazoekmachines naar elkaar toegroeien. Meta’s bieden steeds vaker de mogelijkheid om binnen hun webomgeving direct te boeken, zonder nog door te verwijzen naar de website van een airline, hotelketen of OTA. OTA’s op hun beurt zijn geïnteresseerd in het lucratieve advertentiemodel van metazoekmachines, aldus Amadeus in het rapport Online Travel 2020 – Evolve, Expand or Expire.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond