Deel dit artikel
-

P&G wil bulk internetreclame geautomatiseerd inkopen

Procter & Gamble, de belangrijkse concurrent van Unilever, wil zeventig procent van zijn advertentiebudget via elektronische marktplaatsen laten lopen. Dat is een enorme omslag voor de multinational, die tot dusverre alleen kleinschalig experimenteerde met geprogrammeerd inkopen.

Tegenover AdAge wilde Procter & Gamble niet reageren, maar het vakblad spreekt nu al van een ‘historische ommezwaai’. P&G, bekend van merken als Olay, Gillette en Crest, heeft een advertentiebudget van 3,2 miljard dollar op jaarbasis, daarvan wordt 235 miljoen besteed aan display advertenties op internet. Tot dusverre kocht P&G vooral premium inventaris in, waarbij men zich richt op kwaliteitstitels.

P&G heeft al een een interne advertentiemarktplaats getest genaamd Hawkeye, maar dat is kennelijk niets geworden. Volgens bronnen is het vooral merkenbaas Marc Pritchard geweest die het geprogrammeerd inkopen op de agenda heeft gezet. Onduidelijk is wat dit betekent voor de relatie met Starcom MediaVest, die nu voor P&G digitale advertentieruimte inkoopt.

American Express gaf al eerder te kennen, te willen streven naar honderd procent geprogrammeerde advertentie-inkoop.

Volg al het automated trading nieuws via dit kanaal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond