Deel dit artikel
-

Programmatic buying in Nederland naar 144 miljoen euro

Adverteerders kochten in 2014 voor 143,5 miljoen euro reclameruimte in via geautomatiseerde inkoop. Dat is 39 procent meer dan het jaar ervoor. Programmatic buying groeit komende jaren met gemiddeld dertig procent.

Dat laten nieuwe cijfers van IAB Nederland zien, zoals opgesteld door Deloitte. Steeds meer reclameruimte wordt dynamisch ingekocht op een open veiling. Dat volume steeg vorig jaar met 29 procent, de prijzen stegen met acht procent.

De prijsstijging is volgens het IAB mede het gevolg van de grotere reclamevlakken en de opkomst van video en rich media-advertising. Het onderzoeksverslag laat zien dat deze laatste vormen in nog vrij beperkte mate worden ingezet. Niettemin is de algemene verwachting dat de reclameruimte op uiteindelijk alle mediavormen via programmatic zal worden verkocht. Met billboards en abri’s worden nu de eerste stappen gezet.

Kick Zandbergen, voorzitter van IAB-taskforce Programmatic, zegt: “Het belangrijkste transactiemodel is verreweg de open veiling, met name fixed price deals lijken aan populariteit in te boeten. Daarnaast is het opvallend dat mobile web een grote stijging heeft doorgemaakt terwijl het bestedingsaandeel in-app gelijk is gebleven”.

Steeds meer marketeers vinden volgens hem ook de weg naar de open veilingen voor de inzet van brandingcampagnes. Opvallend is dat uitgevers amper een idee hebben van wat voor soort campagnes er op hun sites worden gedraaid.

Foto: dullhunk (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond