Deel dit artikel
-

Provincie Utrecht: leegstand wordt alleen maar groter door internet

De provincie Utrecht wil het aantal detailhandelsmeters in de diverse steden en dorpen drastisch terugbrengen. Het economisch functioneren van de retailsector staat onder enorme druk door internet, zo concludeert de provincie in een maandag verschenen rapport.

Hoewel de problematiek minder groot is dan in overige provincies, zullen ook Utrecht de cijfers de komende jaren oplopen als gevolg van technologische ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag. Zo schat Q&A Research in dat alleen al door verdere toename van internetaankopen de komende jaren minimaal tien procent van het aantal fysieke verkooppunten verdwijnt. De leefbaarheid en het functioneren van steden en dorpen worden hierdoor ernstig aangetast.

De meest belangrijke ontwikkeling is volgens het rapport (pdf) de afvloeiing van omzet naar het online kanaal. Het omzetaandeel van online in de niet-dagelijkse sector (oftewel: alles buiten de supermarkten en dergelijke om) is al gestegen van 11 naar 16 procent. Deze verschuiving heeft al invloed op het aantal bezoekers van winkelgebieden en de omzet. De verwachting is dat dit zal oplopen naar 25 procent voor de niet-dagelijkse sector.

De gemiddelde leeftijd van de bevolking is een belangrijke verklarende factor voor de mate waarin omzet naar het online kanaal afvloeit. Gemeente Utrecht en gemeente IJsselstein kenmerken zich bijvoorbeeld door een bovengemiddeld aandeel in de leeftijd van 30 tot 45 jaar en die groep bestelt graag online. Utrecht en IJsselstein kunnen dit nog compenseren met een sterke koopkrachttoevloeiing uit andere gemeenten, maar in het lokale beleid dient men rekening te houden met deze ontwikkelingen voor zowel de invulling (sectoren) als de hoeveelheid detailhandelsmeters. In Oudewater, Zeist en Woudenberg wordt de retail het minst geconfronteerd met dergelijke ontwikkelingen door de demografische samenstelling.

Het komende half jaar gaat de provincie in gesprek met gemeenten en marktpartijen om te komen tot afspraken over beleid en acties. Op basis daarvan wordt de rol en inzet van de provincie, gemeenten en marktpartijen op het gebied van detailhandel bepaald.

Deel dit bericht

4 Reacties

Marc

Er is een hele simpele remedie tegen leegstand: breng de huren omlaag. Er zijn zat webshops die graag fysieke verkooppunten zouden willen, al dan niet als eigen winkel. Maar het is voor kleine ondernemers nu praktisch nooit rendabel, of ze durven het in aanleg niet aan.
Gemeenten zitten nog steeds vastgeroest in het traditionele denken over retail. Een A-Locatie zou niet de plek moeten zijn waar eenheidsworst zit in de vorm van grootwinkelbedrijven, maar leuke, vernieuwende winkels waar mensen graag voor naar de stad komen. Zeker in historische binnensteden als Utrecht, Den Bosch en Maastricht.

Th

Verrassend, de volgende open deur. Flexibele huur, toegankelijke stad et cetera. Oude denken, gaat niks worden.

Paul

Ja, internet zal zeker voor velen als een bedreiging voelen. Maar tegelijkertijd wordt het door bijzonder weinig retailers slim inzet als extra kans (uitzondering daar gelaten). Het oude denken van retail en het vasthouden aan oude waarden kost hen de kop. Zet toch het online kanaal in en maak daarmee een goede mix van offline en online bezoek. Geef bezoekers van de binnenstad een beleving en beloon hen dat ze komen. Internet en nieuwe technologieen zoals ibeacons kunnen hier een grote rol in spelen. Kijk maar naar de binnenstad van Woerden. Hier heeft een online platform voor de binnenstad de winkeliers een goede duw in de rug gegeven en al goede successen opgeleverd. Kortom, zie internet niet als bedreiging, maar juist als kans!

Kees de V

De vastgoedmaffia gaat hier nooit vrijwillig aan meewerken want de mythe dat huurprijzen altijd moeten stijgen kan natuurlijk nooit losgelaten worden.
In een normale economie gaan de huren omlaag bij minder vraag maar dat dit niet gebeurt geeft natuurlijk al aan hoeveel grip een paar grote onroerendgoed beheerders op deze markt hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond