Deel dit artikel
-

Publieke Omroep, RTL samen in social media monitoring

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en commerciële speler RTL slaan de handen ineen om de social tv-buzz te meten.

In het persbericht heet het dat de twee partijen ‘samen gaan meten welke impact hun programma’s hebben op Facebook, Hyves en Twitter’. Waar het op neer komt is dat de technologie achter het meetsysteem gedeeld wordt. Analyses uit het social media monitoring-programma, worden niet gedeeld, zo verzekert een woordvoerder van de Publieke Omroep.

"Wij hadden de tool al ontwikkeld. RTL liet weten interesse te hebben. Zij mogen van de NPO de tool vrij gebruiken, met de voorwaarde dat ze het doorontwikkelen om de inhoud van tweets bijvoorbeeld beter te kunnen meten op het gebied van emoties en waardering."

De tool meet op dit moment wat er over programma’s binnen sociale media wordt gezegd en hoeveel verkeer een item of programma genereert. RTL wil de software samen met Talpa verder ontwikkelen. De Publieke Omroep profiteert hier weer van mee.

In eerste instantie worden er een selectief aantal programma’s gemeten.

Er is niet gekozen voor een van de vele bestaande social media monitoring-programma’s, omdat ‘de NPO onder gericht op kijkgedrag wil afstemmen’. Dat laat Roek Lips, netmanager Nederland 3 aan Emerce weten. "Daarnaast hebben we ooit als proef onze deuren opengezet en programmeurs uitgenodigd dingen voor ons te ontwikkelen." Omroep.nl organiseerde ooit de Mash Dag voor internetontwikkelaars waarbij 50 programmeurs beschikking over de data van onder meer Uitzending Gemist. "Daar is ook dit idee voor een social media monitoring-programma uitgekomen." Lips laat weten dat nu graag verder te willen uitbouwen. Dat er veel andere bedrijven zijn die dergelijke techniek al in huis hebben noopt hem tot de volgende uitspraak: "Ik hoop dat dat soort bedrijven zich dan nu zelf melden."

In eerste instantie moeten de analyse meer de diepte ingaan en meten op zaken als emoties, maar voor de toekomst ziet Lips meer mogelijkheden. "Het zou zo kunnen zijn dat je met de informatie hieruit inhoudelijk op programma’s gaat sturen." Lips kan zich voorstellen dat bij een live televisie-uitzending, waar een kandidaat wordt weggestuurd, het publiek erbij wordt betrokken wanneer ze via social media laten blijken het niet eens te zijn met deze beslissing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond