Publieke Omroep zoekt ‘leads’ bij YouTube

televisie ad remote afstandsbediening
Pagina tools
NIEUWS - 27 april 2007 00:00

De Publieke Omroep gebruikt YouTube en Google Video om nieuw verkeer naar de archieven van Uitzendinggemist.nl te genereren. Dagelijks plaatst De Publieke Omroep nieuwe, korte filmpjes online. De enigszins vergelijkbare initiatieven van de Vpro werden onlangs ‘beloond’ met een stipnotering bij YouTube, voor de snelste stijger.

"Iedere dag zetten we bij wijze van proef een filmpje van 2 à 3 minuten op YouTube", aldus een zegsman van de Publieke Omroep. "Vanuit die pagina kunnen bezoekers naar Uitzendinggemist.nl doorklikken om het hele item te bekijken. We willen hiermee aansluiten op de gaande nieuwe ontwikkelingen op het web. Sinds de zomer van vorig jaar publiceren de omroepen beeldfragmenten op Google Video, sinds kort ook op een Google-subdomein van de Publieke Omroep.

Behalve voor Uitzendinggemist.nl werd ook voor radiozender 3FM een apart videokanaal aangemaakt. De nu 25 filmpjes van Uitzendinggemist op YouTube werden sinds begin maart 2.825 keer bekeken. De 71 beeldbandjes op het 3FM-videokanaal 4.238 keer.

De gisteren aangekondigde YouTube-initiatieven zijn niet de eerste van een publieke omroep bij de Google-dochter. Vorige week lanceerde de Vpro in een keer 4 aparte videokanalen op YouTube. De Vpro zet volledige programma's op internet, geen fragmenten van een paar minuten.

In een week tijd realiseerde Vpro op YouTube 57.218 videostarts. Onbekend is of de internetkijkers de video's, van soms bijna een uur lang, de video's helemaal afkijken.

Vermoedelijk de grootste Nederlandse kijkhit op YouTube is niet een series programma's van een omroep, maar van een jongedame uit de buurt van Arnhem. Het kanaal van amateurszangeres Esmée Denters werd sinds augustus 2006 2,7 miljoen bekeken. Meer dan 33.000 internetters namen een abonnement op haar kanaal.

De Engelse publieke omroep scoort aanzienlijk hogere internetkijkcijfers dan zijn Nederlandse evenknie. BBC Worldwide heeft op YouTube ruim 10.000 abonnees op zijn korte filmpjes, die niet doorverwijzen naar de volledige reportages elders. De beelden werden in ruim 3 maanden tijd 408.000 keer aangeroepen.

Meer over:

Marketing media, Publieke Omroep, Strategieën, Technologie, YouTube

Reacties op "Publieke Omroep zoekt ‘leads’ bij YouTube"

Er zijn tot nu toe 4 reacties geplaatst. Reageer ook!

Opmerkelijk dat instanties als de grote omroepen in Nederland zelf niet op een idee als youtube hebben kunnen komen. Techniek stelt ons vandaag de dag bijna tot alles toe in staat. Geld een probleem dan?? Volgens mij ook niet! Creativiteit en innovativiteit laten het binnen geheel bedrijvig nederland te vaak afweten. Wie komt er met de nieuwe youtube??

Wesley Hollander 27 apr, 2007 - 11:14

Niemand komt daarmee, want het bestaat al. Bovendien ziet dit eruit als de beste stuurlui staan aan wal. Welk internetwereldschokkend fenomeen heb jij dan wel opgericht dat je de Nederlandse publieke omroepen (die het razenddruk hebben, dus waarschijnlijk geen tijd om dit soort dingen te bedenken) ervan mag beschuldigen niet creatief te zijn?

Volume zoeken is altijd wel een goed idee. Maar waarom dan niet bij alle Nederlandse videoportals in plaats van YouTube?  Knal die content op Zizone, 123video. Juist de Publieke Omroep zou Nederlandse initiatieven moeten ondersteunen, niet Amerikaanse.  YouTube wordt bovendien overschat. De meest populaire video's genereren er maar een paar honderdduizend views per dag. Ik ken Nederlandse videosites die meer doen.

Ik woon in het buitenland (VS) en hoewel ik een standaard ADSL-aansluiting heb, is de verbinding met uitzendinggemist meestal te traag om streaming toe te laten. De server geeft er gewoon de brui aan (opmerkelijk genoeg doen de commercials aan het begin het altijd wel). Ik ben daarom erg blij met het YouTube iniatief van VPRO. Youtube is ook wel eens traag, maar je kunt desnoods 'pause' indrukken en wachten tot de hele documentaire is ingeladen. Eindelijk weer eens wat redelijke televisie van het thuisfront. Ik hoop dat de andere omroepen het voorbeeld van VPRO volgen, al was het maar voor de nederlanders in het buitenland.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers