Deel dit artikel
-

Mobiele advertenties bepalen omzet Facebook

De omzet uit mobiele advertenties stijgt nog steeds voor Facebook. Vorig jaar ging het nog om 30 procent van de totale advertentieomzet, nu zelfs om 59 procent.

De omzet van Facebook steeg afgelopen kwartaal 72 procent naar 2,5 miljard dollar, aanzienlijk beter dan de 2,36 miljard waarop analisten hadden gerekend. De nettowinst verdrievoudigde en kwam uit op 642 miljoen dollar, versus 219 miljoen een jaar geleden.

Facebook kan sowieso terugkijken op een bijzonder kwartaal, waarin het WhatsApp voor negentien miljard dollar en Oculus voor twee miljard kocht.

Het aantal gebruikers steeg vijftien procent naar 1,28 miljard. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers bedroeg 802 miljoen, 21 procent meer dan een jaar geleden. Daarvan gebruikt 609 miljoen Facebook mobiel, 43 procent meer dan in 2013. Facebook is, met andere woorden, getransformeerd tot een echt mobiel bedrijf.

In een telefonische toelichting vertelde Mark Zuckerberg dat Facebook meer zelfstandige apps gaat ontwikkelen zoals de nieuwsapp Paper. Het streven is per app om meer dan honderd miljoen gebruikers aan te trekken.

Uit de kwartaalgegevens blijkt dat Facebook vooral verdient aan Europese en Amerikaanse gebruikers. Een Europese gebruiker draagt voor 2,44 dollar bij aan de omzet, maar Amerikaanse gebruikers 5,85 dollar. In Azië en de rest van de wereld ligt dat bedrag een stuk lager. De algehele groei zit hem vooral in gebieden die naar verhouding weinig opleveren.

CFO David Ebersman zal overigens na vijf jaar Facebook verlaten. Hij wordt vervangen door David Wehner, nu vice president corporate finance. Hij werkte vroeger voor Zynga.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond