Deel dit artikel
-

QR-code verdwijnt weer langzaam uit tijdschriften

QR-codes lijken langzamerhand plaats te maken voor onzichtbare watermerken. Die conclusie trekt marktvorser Nellymoser na een studie van 170.000 pagina’s in honderd leidende tijdschriften.

Het aantal zichtbare QR-codes in die tijdschriften is met tien procent gezakt en Nellymoser houdt er rekening mee dat dit verder zal toenemen. Uitgevers blijken niet gecharmeerd van de lelijke plaatjes en zoeken alternatieven.

Overigens zorgen QR-codes nog steeds voor conversie, al is er ruimte voor verbetering. Een derde van de codes verwijst nog altijd niet naar websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.

Het nadeel van de nieuwe technieken is het gebrek aan standaarden. Voor veel van dit soort toepassingen is een aparte app vereist. Het tijdschrift InStyle bevatte zelfs drie verschillende soort activaties.

Deel dit bericht

10 Reacties

Bas van der Veeken

Tsja.. Is ook niet zo gek he. Als er bij de mobiele OS-en standaard geen ondersteuning voor is, JUIST waar het nodig is. Elke camera app zou gewoon een QR code moeten kunnen herkennen en als je daar dan een foto van maakt je vragen wat je wil doen.

Nu is het een beetje een los iets waar je perse een app voor moet installeren. Dus nagenoeg nutteloos. Had veel beter gekunt.

Jeroen Verkroost

Windows Phone heeft al standaard ondersteuning voor QR herkenning ingebouwd. Anderen zullen op termijn wel volgen.

Michel van Velde

Het voordeel van de QR code voor uitgevers is juist dat ze gebaseerd zijn op een standaard en met elke QR scanner te scannen zijn. Dit ten opzichte van augmented reality campagnes waar je een specifieke scanner voor nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld Layar wilt inzetten moet je ipv een niet commerciële QR code een promotie doen voor het tevens commerciële Layar middels het plaatsen van een Layar logo. Het is dus een afweging voor adverteerders, of zwart wit blokjes of een logo van Layar plaatsen.

Qr codes hebben een nadeel en dat is dat bloggers en redacteuren er in 2006/2007 enthousiast over waren maar de tipping point pas kwam toen in 2011 de smart phone marktpenetratie boven de 60% kwam. Toen QR codes een succes werden waren de bloggers alweer bezig met het schrijven over nieuwe technieken als augmented reality waar nog geen standaarden voor zijn. Ditzelfde zal gelden voor augmented reality. Google Glass gaat wellicht een versnelling brengen maar dan nog praten we over enkele jaren. En wie wil er over een paar jaar nog schrijven over augemented reality.

Tools als Adbridge gebruikt door enkele grote uitgevers tonen het conversie succes aan van QR codes en bieden de mogelijkheid om AB testing uit voeren in print uitingen. Deze cijfers zijn alleen nooit gepubliceerd. Gemiste kans voor uitgevers, al zeg ik het zelf maar mede gecreëerd door uitgevers.

Marielle

Daarom bieden wij ook het Chameleon platform aan!
Het platform dat online en offline met elkaar verbindt, zonder lelijke plaatjes (en beter beveiligd).
Meer informatie? http://www.4orange.nl/oplossingen/chameleon-code/

van Deurzen

@Marielle: kansloos reclame maken?

Duckie

@marielle: Weer iemand die het wiel opnieuw uitgevonden heeft.. “installeer onze app, die is beter dan X,Y, en Z! Je hoeft hem alleen maar te zoeken in de lijst met apps als je onze specifieke advertentie ooit een keer ziet, dan een foto te maken en dan kun je naar onze site!!1111”

Volgens mij is een linkje naar een url shortener nog steeds sneller om met de hand in te typen dan al deze initiatieven (tot er idd goeie native oplossingen komen)

Jeroen Mol

Beeldherkenning gaat wel blijven. QR is handig omdat je het lelijke ding direct herkent. Als er inderdaad een icoon bij staat (welke dat ook is) kan je scannen. Wij richten ons op de uitgever. Geef deze een eigen app, zodat die app bij dat magazine hoort. Uitgevers hebben dan tevens de gebruikers al semi-digitaal als ze de stap uiteindelijk nemen om volledig digitaal te gaan.
Naast de talloze print voorbeelden is videoherkenning ook mogelijk en kan je ook via een app meer parameters meegeven om de content op de landingspagina relevant te maken.

Een app installeren is geen issue meer. Echter moet de afbeelding genoeg rede oproepen om deze te willen scannen. Zorg dan ook voor de juiste inhoudelijke beloning (goede content) geschikt voor mobiel.

Cristian Vorstius Kruijff

ZUCHT, dit soort berichten lezen wij al vanaf het moment dat QR codes werden geïntroduceerd.

Ook dat ge-emmer dat je een app nodig hebt is schijnbaar al teveel moeite. De Nokia 98 had ze trouwens al standaard geïnstalleerd in 2007.

Je kunt QR codes trouwens prima vormgeven om van die lelijke blokjes af te komen. QR designs zijn uitstekend te integreren in je campagnebeeld. Kijk maar eens op http://www.qrcode-design.com.

Ook het idee dat je QR codes alleen gebruikt voor gewone websites is wat ongenuanceerd, er is meer mogelijk zoals bijvoorbeeld mobiele toegangskaarten of als secure QR voor inlogprocedures. Als marketeers nog steeds niet snappen dat mobiele info key is bij QR codes dan mogen ze zich echt afvragen of ze hun vak wel waardig zijn.

Helemaal eens met Jeroen en Michel, een goede call to action en vooral de juiste -mobiel geoptimaliseerde- info bieden is belangrijk.

Het gaat er trouwens niet om of je QR, AR of NFC inzet, het gaat erom hoe je het de consument zo gemakkelijk mogelijk maakt.

Om verder feiten en aannames te scheiden, zie hier een uitgebreid rapport van CBS-outdoor over outdoor-advertising (waaronder QR codes) : http://www.interactiveeurope.com/

Morillo

Er is inderdaad veel meer mogelijk qua vormgeving en bestemming van de QR-codes. Je kunt er bijvoorbeeld ook een telefoonnummer aan koppelen of losse informatie als tekst.

Positieve of negatieve ervaringen met een autobedrijf? Deel ze op http://www.garagecheck.nl – De autobedrijf review site

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond