Rabobank begonnen met i-mode offensief

Rabobank is een offensief begonnen zodat klanten van de bank meer diensten op i-mode gaan gebruiken. De i-mode-dienst groeit volgens de Rabobank hard. Maar kennelijk zijn de groeicijfers nog niet helemaal naar de zin van de bank. Voor het einde van het jaar denkt Rabobank 90.000 klanten te hebben die gebruik maken van diensten op de i-mode.

Rabobank telt nu circa drieduizend klanten die daadwerkelijk gebruik maken van de diensten van de bank op de i-mode (volgens de laatste telling heeft KPN meer dan een miljoen i-mode klanten in drie landen. Dat zijn Nederland, België en Duitsland). Wie een i-mode heeft kan met de dienst van de Rabobank bijvoorbeeld zijn saldo bekijken, bij- en afschrijvingen inzien en geld overboeken. Rabobank was samen met SNS een van de eeste banken die ok diensten aanbood via het i-mode platform.

“Gezien het feit dat we pas 2,5 maand geleden mobiel bankieren via i-mode introduceerden en er nauwelijks ruchtbaarheid aan hebben gegeven, is dat best een mooie prestatie,” zegt Rabobank-woordvoerder Paul van den Berg. Rabobank mikt dit jaar op 90.000 klanten die gebruik van de diensten via de i-mode. “Dat is een schatting die misschien wat aan de optimistische kant is, maar wij denken wel dat het haalbaar is” zegt hij.

Volgens de bank moet het reclame-offensief (dat wordt gedaan samen met de reclamebureaus Ubachs Wisbrun, Above the line / Rapp Collins – Tribal, Below the line) rondom i-mode vooral gezien worden als een 'awareness'-campagne. Het wil de eigen klanten erop attenderen dat Rabobank ook op het gebied van i-mode bankieren voorop loopt. “Dit is de volgende generatie bankieren. Het is een verschuiving van anytime naar anywhere,” zegt van den Berg. Rabobank is deze week begonnen actief te wijzen op de mogelijkheden van i-mode. Dat doet het via abri's op grote stations en in de afgelopen week ook met behulp van een outsert van vier pagina's bij de Metro (dat door de week in een oplage verschijnt van 345.000 en op zaterdag in een oplage van 200.000 exemplaren, redactie).

Verder heeft Rabobank om extra rumoer te creëren in en om stations in samenwerking met Metro een 16 pagina mini-Metro met als thema “Mobiel” (i-mode, internet, bankieren, etc) ontwikkeld. Die wordt in een oplage van 100.000 door handuitdelers op 17 grote stations verspreid.

En ook online wordt er campagne gevoerd. Dat gebeurt via bannering op portals als Wanadoo, Tiscali en Zonnet. Met behulp van content die gerelateerd is aan het MSN netwerk. Via een zogeheten partnermailing, met een oplage van 105.000 stuks. Met een e-mailing aan bestaande klanten in een oplage van 100.000 stuks. Die mail-campagne wordt gedaan door Veritate.

Verder gebruikt de Rabobank nog HotSMS (gratis en gesponsorde SMS) waarbij Rabobank een sponsorregel inzet. De i-mode campagne van Rabobank loopt tot en met dinsdag 23 maart.

Rabobank is altijd een van de meest vooruitsrevende banken geweest op het gebied van electronisch bankieren in ons land. De bank behoort met haar internetsite met ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand tot de best bezochte internetbanken van Europa en is ook de grootste internetbank van Nederland. Elektronisch bankieren groeit volgens de bank ook hard: in het verslagjaar steeg het aantal pc-bankierders met ruim 30 procent.

Het aantal elektronische betaaltransacties van particulieren (Internet, Telebankieren en de zogeheten Rabofoon) is de afgelopen drie jaar fors gestegen. Het percentage van transacties dat via de elektronische kanalen werd uitgevoerd steeg van 43% naar 53%. Dit ging ten koste van het handmatige girale betalingsverkeer (formulieren).

Met name door de verschuiving van de financiële dienstverlening van het bankkantoor naar het elektronisch bankieren is de personele bezetting bij de lokale Rabobanken met 1900 full time medewerkers afgenomen.

Deel dit item

Reactie plaatsen