Deel dit artikel
-

Reclamecode Sociale Media volgend jaar van kracht

De Reclamecode Social Media wordt met ingang van 1 januari 2014 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Het is voor consumenten soms volkomen onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op sociale media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren.

In de Code staat onder meer dat indien een adverteerder iemand voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via sociale media de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreid duidelijk moet zijn. Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld een consument of een bekende Nederlander een vergoeding krijgt om een nieuw product te bespreken dat wordt aangegeven. Daarnaast zegt de code dat een adverteerder uitingen op eigen (sociale) media niet dusdanig mag wijzigen zodat er een misleidend beeld ontstaat. Een adverteerder mag op een eigen forum niet zomaar alle negatieve reacties verwijderen.

Dat reclame herkenbaar moet zijn staat al in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code. Er zijn echter met enige regelmaat voorbeelden van blogs, posts of tweets die niet aan de algemene regels voldoen. Mensen worden beloond om een bericht door te plaatsen.

Diverse partijen, waaronder brancheverenigingen als BVA en Thuiswinkel.org, zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regels. De code is bindend voor alle adverteerders. Indien een adverteerder de regels niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. De Code treedt 1 januari 2014 in werking.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond