Deel dit artikel
-

Redactie FD gaat ‘web first’, nieuwe site

Het Financieele Dagblad toont vandaag zijn nieuwe, responsive website in beta. De vernieuwing heeft behalve optisch ook organisationeel een behoorlijke impact. Alle krantenverhalen die de redactie schrijft verschijnen direct online zodra ze gereed zijn. De drukker volgt later pas.

Vanochtend lichtte hoofdredacteur Jan Bonjer een tipje van de sluier op van zijn nieuwe website op beta.fd.nl. “Met de unieke mogelijkheid nieuws en achtergrondverhalen te personaliseren. Abonnees kunnen door middel van trefwoorden hun eigen gepersonaliseerde nieuwspagina samenstellen.”

De site valt uiteen in drie kernelementen:

– Home: de sterk gevisualiseerde onderwerpselectie van de FD-redactie; een nieuwspagina met de belangrijkste nieuwsverhalen van het moment
– Mijn nieuws: biedt de optie om al het nieuws van eigen voorkeur op één plek te lezen
– Tijdlijn: het meest recent nieuws in chronologische volgorde

De publieke beta van de nieuwe krantensite publiceert om vijf uur ‘s middags een digitaal overzicht van de grootste nieuwsontwikkelingen uit het buitenland. Abonnees vinden op de site in de loop van de dag ook de verhalen die de volgende dag in de krant zullen verschijnen. De redactie gaat ‘web first’ werken. Online wordt het primaire medium, print volgt na de nacht met een gedrukte bundeling van het nieuws. Eigen grote primeurs verschijnen eerst in de papieren krant.

Het FD kocht onlangs Energeia, een uitgave voor en over de energiesector. Daarmee verstevigt het zijn positie in deze markt, waar het al actief was met FD Energie Pro. Ook lanceerde de uitgeverij pas met IPE de titel Pensioen Pro, een vakpublicatie voor de belegging- en pensioensector.

Het Financieele Dagblad is onderdeel van FD Mediagroep. De vier andere titels die daar onder vallen zijn: BNR Nieuwsradio, Fondsnieuws, RedactiePartners en Company.info.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond