Deel dit artikel
-

Regels prijsvragen en sweepstakes gaan op de schop

Branchevereniging DDMA verzet zich tegen veranderingen van de Gedragscode promotionele kansspelen, die staatssecretaris Teeven per 1 oktober wil doorvoeren. DDMA heeft grote moeite met de bepaling dat promotionele kansspelen niet georganiseerd mogen worden om persoonsgegevens te verzamelen of inkomsten te genereren. ‘Promotie is altijd gericht op het vergroten van de afzetmarkt, en klantkennis is hierbij onontbeerlijk.’

Naast de bepaling over persoonsgegevens wordt voorgesteld de communicatiekosten die in rekening mogen worden gebracht te verlagen van 0,60 naar 0,45 cent. Dit maximumbedrag zal gelden voor grote én kleine promotionele kansspelen. Post wordt hiermee als kanaal uitgesloten. Ook stelt de nieuwe Code partijen die deelname aan een kansspel bevorderen gelijk aan de aanbieder van het kansspel. Dit impliceert een enorme verantwoordelijkheid voor radio, televisie, online- en printmedia die kansspelen van anderen promoten.

In principe mogen in Nederland alleen vergunninghouders kansspelen organiseren. Maar sinds 2006 mogen promotionele kansspelen zonder vergunning worden georganiseerd, mits zij voldoen aan de Code promotionele kansspelen. Onder kansspelen vallen onder meer sweepstakes en prijsvragen en bijvoorbeeld rebussen. Het bedrijfsleven maakt veelvuldig gebruik van kansspelen om hun producten op een ludieke manier onder de aandacht van de consument te brengen.

DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association)) zal voor de deadline van 1 september reageren op de voorstellen en tevens pleiten voor een langere overgangstermijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond