Deel dit artikel
-

‘Retailer gaat last mile claimen’

“Retailers willen de last mile in handen krijgen om de merkervaring op hun sites te verbeteren”, stelt marketingmanager Alvar Piepers van Paazl. “Je wil in de checkout niet plotseling het verhaal van de vervoerder gaan vertellen”, zei hij gisteren in Utrecht.

“De klantervaring is nu voor 95 procent in handen van de retailer, alles tot aan de bestelknop. Vervolgens stap je in de wereld van de vervoerder. Als je naar de echte gigante kijkt, Amazon in het buitenland en bol.com in Nederland, zie je dat ze ook in die laatste stap de beleving naar zich toe willen treken.”

Piepers gaf gisteren op Emerce eFulfillment, net als vorig jaar, zijn visie op de nabije toekomst op basis van de logistieke en fulfillmenttrends die hij ziet in zijn internationale praktijk.

“Bol.com en Albert Heijn begeven zich ook in deze richting. Als je vandaag iets voor twaalf uur op bol.com besteld kun je het afhalen bij je lokael AH om uiterlijk vijf uur. Daar is geen vervoerder bij aan te pas geweest.”

Ook kleinere bedrijven kunnen de beleving van de last mile naar zich toe trekken. “Simpel, door met fietskoeriers te werken die vanuit de winkel direct aan huis leveren.”

Los van de bezorgopties schaart hij ook de e-mails rondom het logistieke proces onder de last mile. “Je wilt de klant op je eigen site informeren over de voortgang van de verzending van zijn order. Of het is ingepakt, aangeboden aan de vervoerder, wanneer hij het kan verwachten, et cetera. Je wilt niet zo’n koud e-mailtje van PostNL met een track & trace-link.”

Een andere trend die hij signaleert is dat bezorgers het nieuwe winkelpersoneel wordt. Een bedrijf als Enjoy, van een oud-retaildirecteur van Apple, koopt de gewenste items voor een klant, levert dat persoonlijk thuis af én doet de complete installatie. Net alsof de productspecialist van een typische grote webwinkel thuis over de vloer komt. Maar ook de bezorgers van een bedrijf als Tring Tring uit Amsterdam, die boodschappen doen voor de klant en die thuis bezorgen voor vijf euro. “Bezorgers hebben offline meer contact met de consument dan een webwinkel.”

Piepers signaleert ook dat logistiek dynamischer en grilliger wordt. Eigenlijk worden webwinkels en hun logistieke partners slachtoffer van hun eigen succes. Omdat ze zo goed zijn in last minute afleveren, gaat de consument daar massaal gebruik van maken. De groei van hoge ordervolumes in hele korte tijd blijft doorgaan, “maar de muren van een distributiecentrum zijn niet van rubber. De situatie wordt bijna onhoudbaar voor de vervoerders.”

Paazl-directeur Bernard Schreiner verwacht daarom een omgekeerde trend. Daarbij gaan consumenten orders plaatsen waarbij ze aangeven dat ze die ook wel over pas drie of vijf dagen willen ontvangen. “Gratis in dat geval”, als een soort beloning voor het ontlasten van de logistieke organisatie Schreiner ziet de eerste tekenen van die ontwikkeling al op de Engelse markt ontstaan. Piepers: “Met tijdvakken en prijzen gaan winkels en vervoerders het gedrag van de consument sturen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond