Deel dit artikel
-

Retailers overstag voor Google Shopping

De productzoekmachine Shopping van Google is in Nederland nog niet erg groot, maar als Amerikaanse cijfers illustratief zijn dan komt daar snel verandering in. In de VS ging eind 2013 een kwart van het paidbudget al naar Shopping.

Na jaren van zoeken vond Google voor zijn productenzoekmachine het juiste bedrijfs- en verdienmodel. Verkopers betalen nu via hun AdWordsaccount artikelen te laten opnemen in het tabblad ‘Shopping’ van de zoekmachine. Indien relevant wordt aan iemand naast de gewonen zoekresultaten een selectie uit die afbeeldingen getoond.

Steekproefsgewijze peilingen onder Emerce-lezers laten hier vooralsnog weinig tractie zien van deze voor retailers bedoelde manier van digitaal adverteren. Amerikanen zijn daar in de loop van het jaar anders naar gaan kijken.

Het bestedingsniveau bij Product Listing Ads (PLA) lag afgelopen december drie maal hoger dan het jaar ervoor. Amerikaanse retailers zijn dus hun Googlebudgetten wezenlijk anders gaan inzetten. Besteedden ze die voorheen bij tekstreclame in de marges van zoekresultaten, nu gaat dat geld naar plaatjes met tekst en prijsinformatie. Bovenaan bij de zoekresultaten.

Retailers legden eind 2013 een kwart van hun paid search-budgetten bij Google Shopping op tafel:

Marin Software, dat hulpmiddelen maakt voor grotere online adverteerders, deelt via dit whitepaper zijn nieuwe inzichten rondom product search-reclame. Samengevat: “Tekstgebaseerde reclame krijgt concurrentie van PLA. Retailers kiezen vooralsnog voor laatstgenoemde omdat deze rijker en effectiever is. Op den duur zullen ze hun reclamepraktijken fundamenteel onder de loep moeten leggen.”

De cpc-prijzen van PLA concurreren nog met puur tekstuele reclames. De budgetverschuiving door retailers laat gaten vallen voor andere adverteerders, al benoemt Marin Software die verder niet. Wel is goed zichtbaar in welke mate Amerikaanse winkeliers zich op de productenzoeker werpen. De klikprijzen gaan hard omhoog.

De doorklikratio’s ook:

Deel dit bericht

1 Reactie

EB

Ik hoop wel dat ze shopping net zo klantvriendelijk maken als adwords. Momenteel is het een crime om je produkten te plaatsen. Ik krijg continue foutmeldingen bij het uploaden. Ben er maar mee gestopt en budget verschoven naar Beslist

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond