Deel dit artikel
-

Retailomzet uit Google Shopping: +52%

De interesse voor Google Shopping neemt na de feestmaanden eind 2015 niet af. In het eerste kwartaal van 2015 zien Amerikaanse webwinkels de omzet uit Shopping met 52 procent toenemen ten opzichte van begin 2015.

De cijfers van technologiebedrijf Sidecar laten zien dat er steeds meer reclamebudget naar Product Listing Ads vloeit. Het is nog redelijk betaalbaar en betere plek om vraag en aanbod bij elkaar te brengen dan Google Shopping kunnen retailers zich amper voorstellen. Immers, het gaat hier om een productenzoekmachine. Hoe meer een winkelier betaalt hoe zichtbaarder hij is.

Sidecar (profiel Crunchbase) is een bedrijf dat dit biedingsproces automatiseert en vanuit die achtergrond ook goed zicht heeft op de vraag aan adverteerderszijde.

Eind vorige week publiceerde het cijfers over het eerste kwartaal van 2016. Dat betreft overwegend cijfers van webwinkels in de VS.

  • Omzet uit Product Listing Ads (PLA): +52%
  • Omzet uit mobiele PLA: +164%
  • Kliks en bestellingen: +171%
  • Return on Ad Spend: +23%

Het is aannemelijk dat deze groeitrend zich voortzet. Allereerst omdat Europese en Nederlandse adverteerders doorgaans achterlopen op Amerikaanse. In de loop van dit en volgend jaar zal de PLA-groei zich op het Europese continent vermoedelijk ook duidelijker dan nu manifesteren.

En als die groei al niet van organische aard is, dan helpt Googles nieuwe indeling van de pagina’s met zoekresultaten wel. Binnenkort verdwijnt alle reclame rechts van de resultatenpagina’s. Enkel resultaten voor Google Shopping zullen zichtbaar blijven. Verder niets.

Foto: Dima Bushkov (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond