Deel dit artikel
-

Rhinofly wordt Kaliber

Het Utrechtse internetbureau Rhinofly verandert vandaag na deze achttien jaar te hebben gedragen zijn naam in Kaliber. Dat weerspiegelt de hervonden ‘nieuwe’ identiteit van de creatieve, onconservatieve bouwers.

“Met de naamsverandering ronden we een transitieproces af dat we drie jaar geleden zijn ingegaan”, zegt Ronald van Schaik. Van Schaik stond aan de wieg van Rhinofly. “Een paar jaar geleden deed ik een pas op de plaats, keek eens goed rond en zag dat we volgzaam waren geworden. We braken niet meer uit de conventies.”

“De tijd gaat te snel om je neer te leggen bij hoe het gaat. We willen en moeten zelf initiatief nemen. Blijven ontdekken. We hebben de organisatie vanaf de kern opnieuw opgebouwd en ervoor gezorgd dat hetgeen ons drijft weer centraal staat.”

Door constant opnieuw met verwondering naar de wereld te kijken en eraan te sleutelen waar mogelijk, krijgt Kaliber “nieuwe perspectieven. We begrijpen wat er mogelijk is in de digitale en fysieke wereld kunnen daarom onze opdrachtgevers beter terzijde staan.”

Klanten profiteren volgens Van Schaik ook van Kalibers nieuwe werkwijze “omdat de lijnen met de opdrachtgever korter zijn. Daardoor werken we sneller, efficiënter en doelgerichter.”

Ontdekken en sleutelen aan de werkelijkheid klinkt abstract, maar wordt in Utrecht heel concreet ingevuld. Het Inventor’s Lab is een in house laboratorium waar medewerkers vijfduizend uur per jaar aan eigen projecten mogen werken zonder dat die uren gefactureerd moeten worden. Het doel is uitproberen, falen, leren, doorgaan, prototyping en de opgedane kennis uiteindelijk delen. Met collega’s, klanten en de buitenwereld.

“Denk bijvoorbeeld aan een wekker die op Android draait die alleen op snooze kan als je ernaar lacht. Dan sta je altijd op met een lach. Of, een ander voorbeeld, onze interactieve skatepark. Een echte skateboardbaan met een API. Game-ontwikkelaars komen hier hun apps op uitproberen. Van dat soort experimenten krijgen we nieuwe perspectieven.”

Om de organisatie en cultuur fris en vernieuwend te houden, heeft de leiding van Kaliber afgesproken dat het bedrijf nooit groter mag worden dan 49 man. Dat betekent dat er nu nog twee vacante posities zijn.

Of de nieuwe benadering werkt? “Er hangt een totaal andere energie in de hele organisatie dan een paar jaar geleden. Voor een belangrijk deel omdat we heel andere impulsen in huis halen. Hoe we ons nieuwe verhaal vertellen? Met ons werk. We leveren werk van kaliber. Vandaar de naam.”

Het volgende plan lijkt een jasje te vinden dat bij de nieuwe identiteit past, een nieuw pand met veel armslag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond