Deel dit artikel
-

RIM minder prominent op consumentenmarkt

RIM gaat zich met zijn BlackBerry weer concentreren op de zakelijke markt. Het bedrijf ziet voor zichzelf geen grote rol meer weggelegd op de consumentenmarkt door de hevige concurrentie met andere merken. Dat heeft de Canadese onderneming vandaag laten weten.

De strategiewijziging is aangekondigd bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal. Ook nu weer heeft RIM aanzienlijk minder BlackBerry’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder: 11,1 miljoen tegen 14 miljoen een jaar geleden.

De omzet daalde met 25 procent naar 4,2 miljard dollar (3,2 miljard euro) in vergelijking met het jaar daarvoor. Het nettoverlies bedroeg 125 miljoen dollar, tegen een winst van 265 miljoen dollar een jaar terug.

RIM stapt niet meteen uit de consumentenmarkt en blijft een ‘gericht aanbod’ bieden. Over de tablets werden door de nieuwe directeur Thorsten Heins geen mededelingen gedaan. Wel zegt hij dat RIM ‘moet doen waar het goed in is en we niet alles moeten willen doen.’

Een woordvoerster van RIM in Nederland benadrukt dat het de consumentmarkt niet volledig zal verlaten. “Die indruk is gewekt door Amerikaanse verslaggevers na de conference call.”

BlackBerry was enige tijd zeer populair bij vooral Nederlandse jongeren vanwege het pingen, oftewel het elkaar gratis sturen van berichtjes. Dat is nu ook mogelijk met meer aantrekkelijke designsmartphones.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond