Deel dit artikel
-

RTL: 2014 is het jaar van de digitale omslag

RTL Group investeert dit jaar 240 miljoen euro in digitale innovatie. Investeringen in en overnames van digitale video- en reclamenetwerken moeten de onderneming goed positioneren voor de online toekomst.

“Dit jaar bereiken we het hoogste investeringsniveau sinds 2005. We wachten niet op de economische tijden om te verbeteren, maar investeren vandaag in de nieuwe motoren die RTL Group groei moeten gaan leveren”, aldus de top van het bedrijf vanochtend bij de publicatie van de kwartaalcijfers.

Die digitale toekomst is tweeledig. Enerzijds heeft RTL strategische belangen genomen in een aantal zogeheten multichannel netwerken. Dat zijn grote clusters van kanalen op YouTube waarbij de onafhankelijke producenten zeggen dat de RTL-dochters ze mogen exploiteren. Anderzijds gaat het om een digitaal videoreclamenetwerk. RTL is sinds kort grootaandeelhouder in SpotXchange, een internationaal RTB-systeem.

De investeringen in de multichannel netwerken zorgden ervoor dat het mediabedrijf in de eerste negen maanden van dit jaar 30 miljard views genereerde op de platformen die het exploiteert. Dat moeten er voor het einde van het jaar 40 miljard zijn.

Eerder deze week lanceerde RTL Nederland zijn eigen multichannel netwerk. De ambitie daarbij is om over twee jaar het leidende digitale netwerk in Nederland te zijn. Cijfers wordt vooralsnog niet uitgesproken bij dat streven.

RTL Nederland is in het derde kwartaal een van de weinige positieve financiële uitschieters. De omzet hier steeg met vier procent tot 315 miljoen euro. Nederland zal naar verwachting over heel 2014 een omzet van 448 miljoen euro genereren en een ebitda-winst van 102 miljoen.

Foto: angelrravelor (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond