Deel dit artikel
-

RTL: betaal-tv wordt tweede financieel fundament

Het Europese tv-bedrijf RTL Group serveerde vorig jaar 49 procent meer videostreams uit dan in 2008. In Frankrijk begon het reeds met betaalde downloads, waarbij online kijkers losse afleveringen kunnen kopen of een abonnement voor een heel seizoen. Het bestuur wil nog meer inkomsten genereren met digitale betaal-tv.

Dat blijkt uit de jaarcijfers (PDF) die RTL Group vanochtend presenteerde.

In 2009 serveerde de verschillende RTL-dochters meer dan 1 miljard videostreams uit. Het tv-bedrijf zegt te blijven investeren in digitale content en diversificatie. In Nederland leidde dat bijvoorbeeld tot de lancering van RTL Lounge in oktober vorig jaar. Dat is een digitaal themakanaal, via de kabel te bekijken, dat zich louter op jonge vrouwen richt. Lounge bereikt maandelijks 1,2 miljoen kijkers. 

Vooralsnog biedt RTL in slechts vier van de elf landen waar het tv-zenders exploiteert on demand-diensten.

RTL Digital Media zag het aantal unieke Nederlandse bezoekers stijgen met 32,4 procent naar 5,12 miljoen gemiddeld per maand. Gezamenlijk hebben zij ruim 868,3 miljoen pagina’s bekeken. Daarvan was ongeveer een kwart, 185,5 miljoen, video. Dat zijn groeicijfers van respectievelijk 33,6 procent en 103,2 procent ten opzichte van 2008.

Het online bereik van RTL.nl en RTL4.nl steeg respectievelijk van 15,9 naar 17,7 procent en 19,7 naar 21,2 procent van tussen januari 2009 en januari 2010. Over RTL Gemist rapporteert Stir geen cijfers. 

De Franse dochter van RTL, Groupe M6, lanceerde vorig jaar M6 VOD. Dat is geen reguliere on demand-dienst, maar een waarbij kijkers kunnen betalen om films en series te ‘huren’. In Nederland is dat ook mogelijk, bij RTL Video, maar daar wordt in het jaarrapport geen melding van gemaakt.

Bestuursvoorzitter Gerhard Zeiler van RTL Group, zegt: "Hoewel de omzet in het tweede helft van 2009 minder snel kromp mogen we geen snel herstel verwachten van de advertentie-inkomsten. We blijven voorzichtig, maar investeren in nieuwe diensten die zijn gebaseerd op onze merken en content. Dat is bijvoorbeeld on demand-televisie. Digitale betaalde tv-zenders moeten een stevige tweede bron van inkomsten worden".

De omzet van RTL Group daalde in 2009 met 6,3 procent tot 5,4 miljard euro. Door kostenbesparing ter waarde van 371 miljoen euro wist het bedrijf de nettowinst op te schroeven met 5,7 procent tot 205 miljoen euro. Het kostenpeil in Nederland werd met 14 procent teruggebracht. De winst voor bijzondere lasten (ebita) in Nederland daalde tot 72 miljoen euro. De omzet daalde met 14,9 procent tot 371 mijoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond