Deel dit artikel
-

RTL Nederland presteert slechter, digitale inkomsten stijgen

RTL Groep, moedermaatschappij van het Nederlandse RTL, ontleent steeds meer inkomsten aan digitale diensten. In het eerste half jaar stegen de digitale inkomsten 94 procent naar 219 miljoen euro.

RTL Groep heeft in het eerste half jaar in totaal 2,7 miljard euro omzet geboekt. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) eindigde op 628 miljoen euro (pdf).

De reclamemarkt in de Benelux en Hongarije bleef echter ‘uitdagend’. RTL Nederland noteerde over het eerste kwartaal een aanzienlijk lager bedrijfsresultaat van 27 miljoen euro, tegen 44 miljoen vorig jaar.

‘De eerste helft van 2015 heeft ons in financieel opzicht niet gebracht wat we hadden gehoopt. Ondanks een stabiele performance van onze zenders hebben de dalende advertentiemarkt en onze investeringen in VOD, nieuwe programmering en nieuwe ventures zijn weerslag op ons winstniveau,’schrijft CEO Bert Habets in een toelichting. ‘Het goede nieuws is dat we een sterke basis hebben waar we op verder kunnen bouwen.’

RTL Nederland presenteerde deze week zijn nieuwe televisieseizoen, waarin  Beau van Erven Dorens (SBS6) en Ruben Nicolai (Bnn-Vara) de nieuwe namen zijn. Het nieuwe RTL Z start op maandag 7 september met een eigen televisiezender, vernieuwde website en app.

RTL kijkt tevreden terug op zijn recente digitale investeringen als BroadbandTV, StyleHaul en SpotXchange, inmiddels ondergebracht in de RTL Digital Hub.

RTL verwacht 80 miljard video-impressies dit jaar. De YouTube kanalen van dochter Freemantle waren alleen al goed voor 6,1 miljard impressies, 35 procent meer dan vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond