Deel dit artikel
-

RTL neemt belang in groot YouTube-netwerk

RTL Group neemt voor 36 miljoen dollar een belang van 51 procent in BroadbandTV. Daarmee krijgt het stevig greep op het kijkerspubliek op YouTube.

Het Duitse mediabedrijf belooft meerdere investeringen van miljoenen dollars te doen om BroadbandTV groter te maken. Momenteel is het het nummer vijf videonetwerk dat producties op Googles videosite ‘uitgeeft’.

BroadbandTV is een partij die de producties van 7800 videoproducenten bij elkaar brengt en exploiteert. Dat resulteerde in het eerste kwartaal in 2,1 miljard bekeken video’s. Enkele grote producenten die onder het netwerken vallen zijn VISO en TGN maar ook Discovery Communications.

De Canadezen zorgen niet enkel voor de exploitatie, maar beschikken ook over technologie om nieuwe populaire uploads te detecteren. Daarmee zijn ze in staat om opkomend talent te spotten en in de eigen stal op te nemen.

RTL’s investering maakt deel uit van de strategie om een steviger vinger in de digitale mediapap te krijgen. Daarbij speelt het zowel de rol van producent als distributeur. De eigen dochter Fremantle heeft 135 YouTubekanalen, die vierhonderd miljoen keer per maand worden bekeken. Netto verdubbelt RTL Group met de overname zijn YouTubeviews.

Andere YouTubenetwerken zijn Maker en Fullscreen, bedrijven waarin respectievelijk Time Warner en Comcast financiële belangen in hebben.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond