Deel dit artikel
-

RTL Ventures focust op Home Deco en Onderwijs

De investeringstak van RTL Nederland scherpt zijn strategie voor de komende jaren aan. De focus van Ventures gaat richting investeren in diensten rondom de thema’s Home Decoration en E-Learning.

Bovendien zoekt directeur Nicolas Eglau minder naar startende en kleine bedrijven en meer naar ondernemingen die al enige tijd actief zijn en een jaaromzet van meer dan vijf miljoen omzet hebben.

Aan deze uitgave legt Eglau uit, dat RTL een onderneming in een groeimarkt naar marktleiderschap kan brengen. Of die positie helpen bestendigen. Bijvoorbeeld: de online markt voor wooninrichting is zo pril dat er in Nederland nog geen echte voorlopers zijn. “Deze markt groeit naar verwachting jaarlijks twintig procent in de komende drie jaar.” Met een combinatie van geld en tv-aandacht kan het mediabedrijf een participatie in deze sector groot maken.

De investeringsobjecten hoeven niet per se uit Nederland te komen. Het kan ook een buitenlands concept zijn dat naar Nederland wordt gehaald door RTL Ventures. Eglau verwijst naar Miinto, het online modeplatform dat door Ventures van Denemarken naar Nederland werd gebracht. “We hebben inmiddels goede contacten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië.”

In de opleidingsmarkt is RTL Ventures niet helemaal nieuw. Afgelopen voorjaar nam het bedrijf een belang van 20,3 procent in Squla, een dienst waar kinderen kunnen oefenen voor school. Sinds die investering groeide het aantal leden van 33.000 naar 53.000. Daarnaast kocht het 38,4 procent van de aandelen in het bedrijf achter de online cursussen van ‘Iedereen EHBO’.

Voor de bedrijven waarin RTL investeert, worden iedere keer ook de raakvlakken met de tv-activiteiten getoetst.

RTL Ventures heeft geen vastomlijnd jaarbudget, maar er wordt gezocht naar bedrijven die passen bij de strategie en het moederbedrijf. Vervolgens wordt per gelegenheid beoordeeld of en hoeveel te investeren. Eglau verwacht in de komende drie jaar tussen de twee en drie investeringen per jaar te zullen doen.

In de eerste drie jaar van zijn bestaan stapte RTL Ventures in bij zes bedrijven. “Alle initiatieven zijn in die periode meer waard geworden.” Hij is echter terughoudend in het noemen van getallen.

Het investeringsbedrijf maakt deel uit van RTL’s langetermijnstrategie. Het is een schakel in een digitaal transformatieproces. Op enig moment in de toekomst zal tv-reclame niet meer de enige of meest dominante of betrouwbaarste bron van inkomsten kunnen blijken. De online investeringen zijn gericht op zo’n fase. Eglau richt zich nu op grotere investeringsobjecten omdat het bedrijf wel een zekere schaal nodig heeft om te profiteren van nieuwe inkomstenmodellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond