Deel dit artikel
-

RTL verwerft meerderheid in fashionnetwerk YouTube

RTL Group vergroot zijn belang in Stylehaul van 22 naar 94 procent en krijgt daarmee de volledige zeggenschap over een YouTube-netwerk met een miljard views per maand.

Het mediabedrijf betaalt 85 miljoen euro om vrijwel alle aandelen in de onderneming te kopen. Dat gebeurt bij een waardering van 121 miljoen euro. De earn outs kunnen de overnamesom verder doen oplopen. RTL belooft bovendien dat het nog eens 20 miljoen dollar in het Amerikaanse bedrijf zal investeren.

De overname is op twee fronten strategisch van aard. Allereerst geeft het RTL een stevige marktpositie in Amerika met online video in Fashion. Daarnaast wordt het eigenaar van een bedrijvensoort dat voor een tv-bedrijf de weg naar de toekomst laat zien.

Stylehaul is een zogeheten multichannel network. Het bedrijf verzamelt in zijn expertisegebied de beste, onafhankelijk YouTube-makers om zich heen. Niet enkel verzorgt het de commerciële exploitatie van hun video’s, na YouTube dat het eerste ‘verdienrecht’ heeft, maar de videomakers worden ook operationeel ondersteund in het maken en verbeteren van hun video’s.

Zoals, bijvoorbeeld, RTL4 op televisie de producties van derden uitzendt en exploiteert doet Stylehaul dat op YouTube. In die zin kunnen multichannel networks, ook wel: MCN’s, als een vorm van de toekomst van tv worden gezien.

Stylehaul is niet de enige MCN van RTL Group. In de zomer van 2013 investeerde RTL Group 27 miljoen euro in BroadbandTV, een van de andere MCN’s van wereldformaat. Het betrof toen een minderheidsbelang. De partijen spraken af dat RTL in de toekomst meer in het bedrijf zou investeren.

De kennis die BroadbandTV levert, wordt bij RTL intern gebruikt om zijn eigen YouTube-netwerken op te tuigen.

RTL Group verwacht zijn aantal online videoviews dit jaar te verdubbelen tot veertig miljard.

Foto: Ludovic Bertron (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond