Deel dit artikel
-

RTL’s Couverts koopt Dinnersite

Reserveringssite Couverts, onderdeel van RTL Ventures, koopt restaurantgids Dinnersite.nl. Hierdoor ontstaat volgens Ventures-directeur Nicolas Eglau een culinair powerhouse op de Nederlandse online markt voor restaurants.

De bedrijven maakten de overname zojuist bekend. Hoeveel geld met de overname is gemoeid houden de partijen voor zich.

Couverts.nl zag het aantal reserveerbare restaurants in zijn bestand afgelopen jaar groeie van 1.100 naar 2.024. Via Dinnersite, dat sinds 1996 bestaat, zijn nog eens 988 restaurants te reserveren.

De reden voor de overname ligt niet primair in de bereikcijfers, maar in de combinatie van de concepten. Dinnersite is een overwegend informatieve site, terwijl Couverts een transactionele site is. Het gevolg daarvan is dat bezoekers op Dinnersite veel meer tijd doorbrengen dan op Couverts, op zoek naar inspiratie.

Couverts en Dinnersite zullen als afzonderlijke merken naast elkaar blijven bestaan. Eglau stelt echter wel dat de restaurants die op Dinnersite stoelen te reservering aanbieden onder water zullen overgaan op het systeem van Couverts. “We zullen niet veel veranderen aan de site. Hij heeft een trouw en betrokken publiek dat veel tijd besteedt aan uit eten gaan. De boekingsmogelijkheid zal echter wel wat prominenter worden.”

“De synergie die we bereiken geven we door aan de restaurateur.”

In de loop van de tijd zullen er ook tv-commercials voor Dinnersite worden uitgezonden op de RTL-zenders. Couverts heeft zich via die route weten te vestigen als een bekend merk. Dinnersite adverteerde nooit op televisie.

Eglau: “Deze maand zien we een vervijfvoudiging van het aantal reserveringen ten opzichte van december 2013 en het aantal restaurantreviews steeg in 2014 met 252 procent.”

RTL Ventures (portfolio) is sinds 2010 actief als strategisch investeerder. Het bedrijf, onderdeel van RTL Nederland, neemt belangen in en doet overnames van online bedrijven die inhoudelijk aansluiten bij de thema’s van de RTL-zenders. Dit jaar ligt de nadrukkelijk focus op de thema’s Zorg en Opleidingen.

Foto: Jaume Escofet (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Sebastiaan

Wat gaat RTL doen met de buitenlandse activiteiten van Dinnersite in o.a. België, Ierland, New York en Zuid Afrika?

Paul Wiertz

Beste Sebastiaan,
Dank voor je reactie. Op korte termijn zal er weinig veranderen in de huidige activiteiten. Er zal samen gekeken worden naar de exacte doorontwikkelingen op lange termijn.
Gr. Paul Wiertz

Arthur

Enigszins vreemd dat al die concepten van een schijnbaar ongelimiteerd reclamebudget bij RTL kunnen genieten. Grenst aan oneerlijke concurrentie. Een club als Couverts zou 20 miljoen euro reclamebudget geleden al failliet zijn gegaan ware het niet dat men blijkbaar niet voor die reclamezendtijd hoeft te betalen.

Google wordt op dit moment voor soortgelijke praktijken aangepakt door de Europese commissie (oneerlijk bevoordelen van eigen diensten).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond