Deel dit artikel
-

Gekrakeel op intranet Bakkerij Bart eindigt bij rechter

De franchiseorganisatie van Bakkerij Bart moet de leveringen aan een franchisenemer hervatten, ondanks kritische opmerkingen op het interne communicatienetwerk Bartnet.

‘Verdeel en heers, een etentje hier, een boottripje of voetbal uitje daar voor een enkeling, ouwe jongens krentenbrood en de rest (overgrote gedeelte) kan de boom in’, ‘Stuw je er vijf miljoen naar de ondernemers terug (let op via de achterdeur) en niet via de voordeur aan nutteloze reclame), dan heeft iedereen het goed en ben je in een klap van de zorgen af.’

Zomaar enkele kritische opmerkingen die circuleerden op Bartnet, het intranet voor de franchisenemers van de lunchroomformule Bakkerij Bart.

Al jaren is het onrustig bij de broodjesketen. Het wantrouwen tussen de directie en de franchisenemers is groot. Beiden werken aan een herstelplan. Vijftig franchisenemers zouden in moeilijkheden zitten.

De onvrede werd vorig jaar al kenbaar gemaakt op het intranet. Bartnet, gebaseerd op een webapplicatie, is in het leven geroepen voor de informatievoorziening tussen enerzijds de franchisegever Bart’s Retail en haar franchisenemers en anderzijds tussen de franchisenemers onderling. Afspraken over het gebruik van Bartnet zijn in een gedragscode  neergelegd.

De directie was dan ook niet gediend van de ongezouten kritiek van de Brabantse franchisenemer en heeft hem verzocht om zijn toon te matigen, maar die trok zich er weinig van aan. Een vertrekkend directielid kreeg in dezelfde periode een anonieme mail van een ‘Robin Hood’ toegestuurd. ‘Het moet mij even van het hart dat ik het erg jammer en laf vind dat je, nu het te heet onder je voeten word opstapt, de grootste verliezers springen liever van het zinkend schip af voor het ten onder gaat als hij maar even langs een steigertje vaart, een echte kapitein blijft aan het roer staan.’

De directie die meende dat het om dezelfde franchisenemer ging, nodigde de man uit voor een gesprek in het bijzijn van twee medewerkers van Hoffmann Bedrijfsrecherche. Hij ontkende de mails te hebben gestuurd, maar weigerde medewerking aan een onderzoek. Bart’s Retail besloot daarop de franchiseovereenkomst te beëindigden.

De voorzieningenrechter heeft de organisatie teruggefloten. Een franchisegever heeft het recht op vrijheid van meningsuiting, stelt de rechter. Niet is vast komen te staan dat de franchisenemer zich van de schuilnaam Robin Hood heeft bediend. Bart’s Retail moet de leveringen aan de franchisenemer hervatten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond