Deel dit artikel
-

Ryanair en Air Berlin verzwegen kosten op internet

Ryanair en Air Berlin moeten op internet het volledige vliegtarief vermelden. Dat heeft een rechtbank in Berlijn bepaald.

De twee luchtvaartmaatschappijen, die vluchten op internet grotendeels zelf verkopen, waren aangeklaagd door de Duitse Federatie van Consumentenorganisaties omdat ze maar een deel van de kosten op hun sites vermeldden.

Allerlei toeslagen werden pas meegerekend als de consument moest betalen. Een ticket voor een vlucht tussen Berlijn en Frankurt kostte zo niet de aangegeven 41 euro, maar 74 euro. Ook Ryanair verzweeg extra kosten.

Beide bedrijven overtraden daarmee de EU-wetgeving, die al sinds 2008 bepaalt dat de reiziger bij de aankoop van een ticket voor een vlucht vanuit een EU-luchthaven op de hoogte dient te worden gebracht van de toepasselijke voorwaarden. Het totaalbedrag moet daarbij altijd worden aangegeven en bestaan uit het vliegtarief en geldende belastingen, kosten en toeslagen die op het moment van publicatie te verwachten zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn

“Spare a thought for Michael O’Leary, Chief Executive of ‘Ryanair’…….
Arriving in a hotel in Dublin, he went to the bar and asked for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, “That will be one Euro please.”

Somewhat taken aback, O’Leary replied, “That’s very cheap,” and handed over his money.

“Well, we try to stay ahead of the competition”, said the barman. “And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland ”

“That is remarkable value” Michael comments

“I see you don’t seem to have a glass, so you’ll probably need one of ours. That will be 3 euro please.”

O’Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat. “Ah, you want to sit down?” said the barman. “That’ll be an extra 2 euro. – You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro.”

“I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please”

Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can’t squeeze in he complains “Nobody would fit in that little frame”.

“I’m afraid if you can’t fit in the frame you’ll have to pay an extra surcharge of €4.00 for your seat sir”

O’Leary swore to himself, but paid up. “I see that you have brought your laptop with you” added the barman. “And since that wasn’t pre-booked either, that will be another 3 euro.”

O’Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, “This is ridiculous, I want to speak to the manager”.

“Ah, I see you want to use the counter,” says the barman, “that will be 2 euro please.” O’Leary’s face was red with rage.

“Do you know who I am?”

“Of course I do Mr. O’Leary,”

“I’ve had enough, what sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!”

“Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second”
Ryanair is een grote grap, en daarom een leuke grap over Ryanair!

“I will never use this bar again”

“OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro”.

Niki van Wijk

Ook Easyjet doet hetzelfde in Nederland door onvermijdelijke betaalkosten niet te benoemen in eerste instantie. Zie uitspraak van de Reclame Code Commissie: http://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=57946&acCode .

“Tussen partijen staat vast dat het meermalen in de uiting vermelde tarief van € 33,99 voor een enkele reis alleen geldt indien een elektronische boeking wordt gedaan met een Visa electron card of een Carte Bleue en dat in andere gevallen een boekingstoeslag geldt. Adverteerder heeft erkend c.q. niet weersproken dat voornoemde kaarten in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Adverteerder heeft meegedeeld dat men in het Verenigd Koninkrijk een Visa Electron card kan aanschaffen, en vervolgens van daaruit via easyJet.com/nl een boeking kan doen, zonder toeslag.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond