Deel dit artikel
-

Ryanair klaagt Expedia aan

Ryanair komt opnieuw in actie tegen screenscraping. Online reisagent Expedia wordt voor de rechter gesleept, meldt de Engelse krant The Times.

Ryanair doet geen mededelingen over de rechtszaak, maar de kwestie is vergelijkbaar met de juridische actie die de Ierse low-cost carrier heeft ondernomen tegen eDreams. Expedia en eDreams verkopen Ryanair-vluchten op hun websites. Volgens Ryanair is er echter geen sprake van een commerciële overeenkomst. De OTA’s gebruiken screenscrapingtechnologie om vluchtinformatie van de prijsvechter te kunnen tonen.

Ryanair ergert zich aan het feit dat bij boekingen extra kosten in rekening worden gebracht, zodat de prijs van een ticket hoger uitvalt dan op de Ryanair-site het geval zou zijn geweest. Verder is de airline boos omdat de boekingspagina van eDreams te veel op de Ryanair-site lijkt, waardoor klanten denken dat ze bij Ryanair boeken. Hierin heeft Ryanair in november vorig jaar nog gelijk gekregen van een Duitse rechtbank. Ook vindt Ryanair het idioot dat zij met OTA’s moet concurreren om de betaalde posities in de zoekresultaten van Google, terwijl die partijen geen officiële wederverkopers zijn.

Op 20 januari jl. stopte Ryanair tijdelijk met het aanbieden van vakantiereizen op haar site, omdat de softwareprovider onrechtmatig aan screenscraping zou doen. Ryanair Holidays werd twee maanden daarvoor met veel bombarie aangekondigd. Het moest van de luchtvaartmaatschappij de Amazon van de reiswereld maken, aldus Ryanair. De Spaanse reisorganisatie Logitravel werd aangewezen als partner. Zij ontkennen de screenscraping-aantijging. De nieuwe partner voor Ryanair Holidays is HLX Touristik.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond