Deel dit artikel
-

Samsung voelt concurrentie op smartphonemarkt

Samsung zag zijn nettowinst in het tweede kwartaal van 2014 met 19 procent dalen door toenemende concurrentie op de markt voor smartphones. Heel 2014 wordt een uitdaging, zo liet het bedrijf weten.

De mobiele divisie, veruit het belangrijkste onderdeel is goed voor 61 procent van de totale operationele winst van circa zes miljard dollar. Een aantal jaren geleden was dat aandeel nog een stuk lager. Samsung is daarmee, in de ogen van analisten, te veel afhankelijk geworden van smartphoneverkopen. En op die smartphonemarkt rukken met name Chinese concurrenten steeds meer op. Vooral Huawei verscheepte het afgelopen kwartaal twee keer zoveel smartphones.

Ook de koers van de won speelt het Zuid-Koreaanse bedrijven parten. De operationele winst ging 24,6 procent omlaag, de omzet met 8,9 procent.

De divisie die televisies en koelkasten maakt deed het stukken beter, maar dat was niet voldoende om de verliezen te compenseren.

Samsung wil zich in de toekomst meer concentreren op de ontwikkeling van ‘nieuwe premium mobiele apparaten, samen met meer betaalbare smartphones die meer mogelijkheden krijgen’. Onder meer wordt de Galaxy Note 4 verwacht.

De derde Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant, het hier nauwelijks bekende Pantech, is gered van een dreigend faillissement. Pantech concurreert op de Zuid-Koreaanse markt met LG en Samsung, maar stond 475 miljoen dollar in het rood. Afnemers SK Telecom, KT en LG Uplus hebben het bedrijf twee jaar respijt gegeven.

Branchegenoot Sony verwacht dit jaar ook fors minder mobieltjes te verkopen in het fiscale jaar. De verwachtingen worden bijgesteld van 50 naar 43 miljoen. Ook de verwachtingen voor de tv-verkopen worden naar beneden bijgesteld. Het afgelopen kwartaal wist Sony zijn operationele winst te verdubbelen, maar vooral dankzij de gamedivisie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond