Deel dit artikel
-

Samsung sluit flagstore in Londen

Samsung sluit zijn flagstore in een van de grootste winkelcentra van Europa, de Samsung Experience Store in Westfield Stratford City, aan de rand van Londen.

Bezoekers melden dat de winkel, waar de eerste modellen van Galaxy S5 en S5 konden worden gekocht, een dag voor kerst al grotendeels is ontmanteld. Het bedrijf heeft de sluiting inmiddels bevestigd. Andere Experience Stores in Engeland zoals die aan Oxford Street blijven voorlopig open, zegt Samsung.

De sluiting komt hard aan. Er werkten 53 FTE’s en vijf mensen parttime in de winkel in Stratford.

De sluiting is het gevolg van de inzakkende verkopen van smartphones van Samsung. Dit jaar gaf het bedrijf de ene winstwaarschuwing na de andere af. Begin deze maand werden drie topmannen van de mobiele divisie ontslagen.

Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft geen antwoord op de concurrentie van prijsvechters als Xiaomi en Huawei. 48 procent van alle smartphones die zijn verkocht in het tweede kwartaal van vorig jaar waren van Samsung of Apple. Dit jaar bleef daar nog maar 38 procent van over, volgens Canalys. Om het tij te keren wacht Samsung niet op het Mobile World Congress in Barcelona om de nieuwste Galaxy S6 te lanceren. Dat toestel wordt vermoedelijk al in januari onthuld.

Plannen van Samsung om met Carphone Warehouse en Phones 4U eigen winkels in Europa te openen, lijken hiermee ook onzeker geworden.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

EVDP

Samsung is geen experience. Dat is wellicht het grootste verschil met Apple.

Jeroen

vergeet niet dat android in 5 jaar van 0 naar 80+ % marktaandeel is gegaan en dat Apple nog maar 12% marktaandeel heeft. De consument beslist waar hij de beste ervaring mee heeft lijkt me. Trouwens, ‘experience’ is maar een marketing term.

Edje kadetje

Het aandeel van Android is idd enorm gestegen. Alleen geeft dat wel een vertekend beeld. Aan de onderkant en het middensegment wordt nagenoeg niets verdiend door fabrikanten. En juist in deze segmenten is Samsung de koploper. Highend modellen van Samsung worden vaak al een maand na de lancering in prijs verlaagd. In tegenstelling tot Apple, die hierin absoluut koploper is.

Lachende derde is uiteraard Google!

Jeroen

Dat klopt inderdaad wat je zegt. Samsung heeft veel minder last van Apple dan vele denken. Het is daarintegen Huwai en Xiaomi die heel erg hard aan de weg zijn aan het timmeren.

Dick

Wat heeft iedereen in de comments het toch over Android. Android qua marktaandeel tegenover Apple stellen als het onderwerp Samsung is, leg mij dat eens uit. Het marktaandeel van Android is slechts gedeeltelijk verbonden met het marktaandeel met dat van Samsung. Het marktaandeel van Android kan toenemen zonder dat het marktaandeel van Samsung dat doet.
Kijk naar hardware preferences i.c.m. software, niet los van elkaar, dat slaat nergens op in deze context.

Marcel

@Jeroen
Het is wellicht een marketing term (we zitten ook op een marketing nieuwssite), maar wel de kracht van Apple. Een Apple fan zal niet zomaar op een goedkoper alternatief over stappen, bij Samsung lijkt dat eerder te gebeuren. Als je al een Android Samsung hebt, dan maak je sneller de overstap naar een andere Android fabrikant. Dat is zowel een voordeel als een nadeel.

Apple heeft daarbij wellicht minder marktaandeel, maar een goede winstmarge en een grote vaste klantengroep. Marge zegt namelijk veel meer dan omzet en je verkoopt als bedrijf niet alleen een product, maar voornamelijk een gevoel. Dat heeft Apple goed begrepen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond