Deel dit artikel
-

Sanoma lanceert nieuw prijsmodel

Uitgeverij Sanoma gaat vanaf volgende week een nieuwe tariefstructuur voor advertenties hanteren, geïnspireerd door een model dat bij televisie wordt gebruikt.

Het uitgangspunt voor alle mediumtypen is een CPM-tarief: kosten per duizend bereik. Op deze manier worden de kosten van campagnes in de verschillende mediumtypen transparant en vergelijkbaar, zo meent de uitgever.

Voor printcampagnes is het basistarief per 1 april 2014 vastgesteld op 11,50 euro CPM, voor web en mobiel is het basistarief 22 euro. Dat betekent dat de tariefkaarten voor zowel tijdschriften-, desktop- als mobiele campagnes, identiek zijn aan elkaar.

‘Als grootste crossmediale bedrijf van Nederland zit onze kracht in het bereiken en in beweging brengen van jouw doelgroep’, stelt Sanoma. ‘We zetten hiervoor al onze middelen in: een groot bereik, de specifieke kracht van de verschillende medium types, topmerken en een Umfeld, passend bij jouw merk’.

Deel dit bericht

8 Reacties

Henk

Noem mij 1 adverteerder die voor een standaard banner € 22,- CPM betaald? Volgens Sanoma heeft een print impressie 50% van de waarde t.o.v. digital. Ben benieuwd waar dat op gebasseerd is.

Wouter

Werkte print niet sowieso al met k/per duizend bereikten? Is dit tarief 1.000 bereikten in de doelgroep.. als je toch de vergelijking met tv gaat maken? Anders lijkt het mij meer een vergelijking met online?

Nutcase

CPM is echt zo achterhaalt maar schijnbaar de enige manier om belachelijk hoge bedragen binnen te halen voor campagnes die niks opleveren. Iedereen weet dat banners tegenwoordig nauwelijks wat opleveren. CTR is dramatisch laag en CPM betekent niet dat al die mensen ook daadwerkelijk je advertentie te zien krijgen. Het werken met CPM is puur gericht op bedrijven die van die marketing mutsjes in dienst hebben met een budget waar ze niet meer weten wat ze ermee moeten doen.

Guus

Nutcase: spreek voor jezelf, want ik heb genoeg display campagnes draaien waarbij we heel duidelijk zien dat display een belangrijke aanjager is van onze online sales. Als je zoiets roept en dan komt met CTR die dramatisch laag is dan heb je blijkbaar nog nooit van conversie attributie gehoord.

M. Roelofs

Off-Topic: Fantastische bijdrage van @nutcase. Spreekt jaren en jaren ervaring uit. Niet met online in ieder geval.

On-Topic: Belangrijke fout in artikel.
TV afrekenmodel is op basis van GRP.
CPM = online model.

Artikel dus even herschrijven heren.

Jan Libbenga (redactie Emerce)

M. Roelofs: inleiding verduidelijkt. We hebben de formulering van Sanoma zelf gebruikt: ‘De formule die we hierbij hanteren is identiek voor zowel tijdschriften-, desktop- als mobiele campagnes en is geïnspireerd op het model dat gebruikt wordt bij televisie. Uitgangspunt voor alle mediumtypen is een CPM tarief: kosten per 1000 bereik. Op deze manier worden de kosten van campagnes in de verschillende mediumtypen transparant en vergelijkbaar.’

M. Roelofs

Zeer verwarrend. CPM wordt gerekend als ‘uitlevering’. Niet als uniek bereik. Juist zou dus zijn:
CPM tarief: kosten per 1.000 contacten.
Al met al een prima plan van Sanoma om het archaische GRP overboord te zetten, maar met een kleine aanpassing zou het veel consequenter en dus vergelijkbaar zijn. Ook makkelijker, want je kunt dan CPM als oplage * doorlees frequentie hanteren, en uniek als oplage.

C. Valli

Wil je een middagje op NU.nl staan dan ga je dus tegen de € 45.000,00 betalen. Succes, zonder enige rendement..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond