Deel dit artikel
-

Sanoma sluit jaar af met verlies

Mediaconcern Sanoma heeft 2015 met rode cijfers afgesloten. Er werd een verlies van 158 miljoen euro geleden, tegen 62 miljoen euro winst vorig jaar. De omzet liep met 9,7 procent terug tot ruim 1,7 miljard euro.

Het verlies komt vooral door de afschrijving op de waarde van de Nederlandse tv-activiteiten, maar ook in thuismarkt Finland vielen de resultaten niet mee (PDF). Susan Duinhoven, de van Wegener afkomstige Nederlandse CEO van Sanoma, noemt 2015 een ‘uitdagend jaar’, waarin bijvoorbeeld de educatieve tak minder presteerde.

De online activiteiten in Nederland en België vormen overigens een klein lichtje. De digitale omzet steeg in het vierde kwartaal met 5,1 procent tot 94,9 miljoen euro. Onder ‘Digital’ verstaat Sanoma ook televisie. Dit bedrag valt dus verder uiteen in: 27,4 miljoen online en mobiel (+9,8%) en 67,5 (+3,3%) miljoen dat aan tv is toe te wijzen.

45 procent van zijn inkomsten haalt Sanoma, bekend van Libelle en Nu.nl, uit de Nederlandse markt. Sanoma bezit 66 procent van de aandelen in omroepbedrijf SBS. In het vierde kwartaal werd nog eens 15 miljoen euro afgeschreven op de waarde van Nederlandse tv-activiteiten.

De uitgever is ook nog steeds bezig om bezittingen af te stoten. Eerder deze maand verkocht Sanoma autosite AutoTrader aan AutoScout24.nl van Scout24 Group. Dat leverde zo’n 28 miljoen euro op.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond